• اصول اولیه یک رژیم غذایی دیابتی

    اگر شما هوشمندانه غذا بخورید می‌توانید دیابت خود را تحت کنترل داشته باشید. غذاهای سالم می‌توانند به شما کمک کنند که میزان قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید.

    سعی کنید با دکتر خود گفتگو کنید، کسی که یک متخصص تغذیه و یا دکتر دیابت باشد؛ تا میزان کربوهیدراتی را که مصرف می‌کنید، تحت نظر داشته باشد. کربوهیدرات‌ها می‌توانند قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد.احتمالا به شما توصیه می‌شود که از شاخص قند خون استفاده کنید. این شاخص نشان می‌دهد که غذاهای مختلف چگونه باعث تولید گلوکز می‌شوند. با این شرایط مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالاتر، گلوکز بیشتری تولید می‌کنند.

    بهترین و بدترین غذاها برای افراد دیابتی

بشقاب خود را رنگارنگ کنید

این یک راه آسان برای این است که مطمئن شوید مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل و پروتئین بدون چربی را مصرف می‌کنید.

با بدن خود دوست باشيد

سن، جنس و سطح فعالیت شما تعیین می‌کند که شما چه مقدار کالری باید بخورید تا وزن خود را افزایش یا کاهش داده و یا آن را ثابت نگه دارید.

فیبر رژیمی برای یک رژیم غذایی سالم لازم است

در این دسته می‌توانید فیبرها را از غذاهای گیاهی مانند غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل به دست آورید. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از یک رژیم غذایی با فیبر بالا استفاده می‌کنند، می‌توانند میزان قند و کلسترول سطح خون خود را بهبود بخشند.

اگرچه بهتر است برای دریافت فیبر از منابع غذایی استفاده کرد، ولی مکمل‌های فیبر نیز می‌توانند فیبر روزانه مورد نیاز شما را تامین کنند. فیبرهایی مانند پسیلیوم و متیل سلولز.

میزان دریافت فیبر غذایی خود را برای کمک به جلوگیری از گرفتگی و نفخ معده افزایش دهید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که میزان استفاده از آب را روزانه افزایش دهید.

در محدوده رژیم چه مقدار می‌توانید غذا بخورید؟

حتما توجه کنید مقدار مصرف نوشته شده بر روی هر برچسب غذایی را چک کنید، ممکن است کمتر از چیزی باشند که شما فکر می‌کنید. سعی کنید تنها به میزان نوشته شده در رژیم غذایی دیابت خود، از مواد غذایی سالم استفاده کنید. کالری اضافی منجر به چربی اضافی و در نهایت به افزایش وزن منجر خواهد شد. بنابراین وعده‌های غذایی اصلی را حذف نکنید. همچنین وعده‌های غذایی بین آن‌ها را.

رژیم غذایی TLC مناسب برای دیابت چیست؟

اگر شما همراه با دیابت دارای کلسترول بالا نیز هستید، دکتر شما احتمالا طرح TLC (تغییرات درمانی در شیوه زندگی) را توصیه می‌کند.

هدف از این طرح اینست که سطح کلسترول خود را کاهش دهید، وزن اضافی را کم کنید و بیشتر فعال باشید. این کار کمک می‌کند تا از بیماری‌های قلبی (که در صورت ابتلا به دیابت رایج تر است) جلوگیری شود.

در رژیم غذایی TLC، شما:

چربی خود را به 25٪ تا 35٪ از کل کالری روزانه خود محدود خواهید کرد.

7 درصد از کالری روزانه خود را از چربی اشباع، 10٪ یا کمتر را از چربی‌های اشباع نشده (polyunsaturated)، و تا 20 درصد را از چربی‌های اشباع نشده (monounsaturated)(مانند روغن های گیاهی یا آجیل) دریافت خواهید کرد.

  • 50٪ تا 60٪ از کالری روزانه خود به کربوهیدرات‌ها اختصاص دهید.
  • 20 تا 30 گرم فیبر در هر روز مصرف کنید.
  • 15٪ تا 20٪ از کالری روزانه خود را به پروتئین اختصاص دهید.
  • کلسترول خود را کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید.
  • شما همچنین نیاز به ورزش بیشتر و نگه دارید و درمان‌های پزشکی خود را ادامه دهید.