• رژیم غذایی دیابت نوع 1

    هنگامی که شما به دیابت نوع 1 مبتلا هستید، رعایت یک رژیم غذایی سالم اهمیت دارد، اما این بدان معنی نیست که شما نمی‌توانید از خوردن مواد غذایی خوشمزه، از جمله برخی از غذاهای مورد علاقه خودتان لذت ببرید!

    حقایقی درباره کربوهیدرات‌ها

چرا رژیم غذایی اهمیت دارد؟

در دیابت نوع 1 بدن شما دیگر انسولین تولید نمی‌کند. بنابراین شما نیاز به تزریق انسولین به صورت روزانه از آمپول یا یک پمپ دارید. همچنین نظارت بر سطح قند خون نیز نقش کلیدی دارد.

تزریق انسولین تنها بخشی از داستان است. رژیم غذایی و ورزش نیز نقش مهمی در کمک به حفظ ثبات سطح قند خون شما ایفا می‌کنند. هنگامی که شما مواد غذایی سالم را انتخاب می‌کنید و روزانه به طور پیوسته غذا می‌خورید، می‌توانید قند خون‌تان را کنترل کنید. همچنین می‌توانید احتمال بروز مشکلات مربوط به دیابت، مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و آسیب عصبی را کاهش دهید.

باید چه بخورید؟

برخی از کارشناسان فکر می‌کردند که چیزی به نام"رژیم غذایی دیابتی"وجود دارد. آن‌ها فکر می‌کردند افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف هر گونه مواد غذایی قند دار و یا برخی غذاهای خاص خودداری کنند. اما زمانی که شما دارای دیابت نوع 1 هستید، می‌توانید همانند هر فرد دیگری رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

برخی دستورالعمل‌های کلی را که باید در نظر داشته باشید:

چربی ناسالم کمتری بخورید. از چربی‌های اشباع موجود در گوشت‌هایی با چربی بالا مانند گوشت معمولی (گوشت گاو) و همچنین فراورده‌های لبنی پر چرب مانند شیر و کره پرهیز کنید. چربی‌های ناسالم شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. در صورت داشتن دیابت، احتمال ابتلا بیماری‌های قلبی بیشتر از میانگین است. مواد غذایی خود را آگاهانه و هوشمندانه انتخاب کنید تا این خطر را کاهش دهید.

تا می‌توانید از فیبر استفاده کنید. وجود فیبر در برنامه رژیم غذایی می‌تواند به کنترل قند خون شما کمک کند. شما می‌توانید فیبر را از غلات سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات به دست آورید. سعی کنید در هر روز 25-30 گرم مصرف کنید.

غذاهای با فیبر بالا همیشه انتخاب بهتری از کربوهیدرات‌های کم فیبر مانند غلات تصفیه شده «سفید» و غذاهای شیرین پردازش شده هستند.

همچنین کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن شما هستند. شما آن‌ها را از بسیاری از مواد غذایی، مانند غلات(ماکارونی، نان، بیسکویت و کوکی‌ها)، میوه‌ها و سبزیجات، محصولات لبنی و قند به دست می‌آورید.

کربوهیدرات‌ها قند خون شما را سریع‌تر از هر غذایی بالا می‌برند. مقدار و نوع غذاهای حاوی کربوهیدراتی که میل می ‌کنید می‌تواند چگونگی مدیریت دیابت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

شمارش کربوهیدرات‌ها به شما کمک می‌کند تا از تعداد کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید آگاه شوید. شما می‌توانید با دکتر یا یک متخصص تغذیه، برای تعیین میزان مصرف کربوهیدرات در هر وعده و میان وعده مشورت کنید. همچنین می‌توانید از یک اَپ مواد غذایی به نام "food label"یا منابع دیگر برای شمارش گرم کربوهیدرات در غذاهای خودتان استفاده کنید.

سوپر غذاهای دیابت

انجمن دیابت آمریکا پیشنهاد می‌کند که این غذاهای خوشمزه را بخورید. چراکه کربوهیدرات کمی دارند (همچنین به عنوان یک ماده غذایی سالم، دارای شاخص قند خون پایین شناخته می‌شوند). همچنین سرشار از مواد مغذی کلیدی مانند کلسیم، پتاسیم، فیبر، منیزیم و دیگر ویتامین‌ها هستند.

  • لوبیا
  • سبزیجات برگ سبز تیره
  • مرکبات
  • سیب زمینی‌های شیرین
  • انواع توت
  • گوجه فرنگی‌ها
  • ماهی از اسیدهای چرب امگا 3 (مثل ماهی قزل آلا)
  • غلات کامل
  • آجیل
  • ماست بدون چربی و شیر