• مدیریت و کنترل دیابت

    کنترل دیابت چالشی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه است، ولی تلاشی که در این زمینه می‌کنید نسبت به نتیجه‌ای که دریافت می‌کنید ارزشمند است. با کنترل دیابت احساس بهتر و انرژی بیشتری خواهید داشت. در عوض چه چیزی دریافت می‌کنید؟ قطعا زندگی طولانی‌تر و با کیفیت‌تری خواهید داشت و از عوارض ناخواسته دیابت مانند حمله‌های قلبی، سکته، نارسایی کلیه و حتی کوری چشم‌ها در امان خواهید بود.

    مدیریت و کنترل دیابت

نکته کلیدی در کنترل دیابت این است که سطح قند خونتان را تا جایی که امکان دارد در محدوده مجاز نگه دارید. ممکن است سخت به نظر برسد، ولی راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند به شما کمک زیادی کند:

1- قند خون خود را بطور اتفاقی چک کنید.

شما به همراه پزشکتان برنامه زمان بندی شده‌ای را برای تست قند خونتان تنظیم خواهید کرد. علاوه بر برنامه زمان بندی شده تست قند خون، آزمایش‌های مجزایی را در زمان‌های مختلف دیگر انجام دهید. برای مثال یک روز هنگام صرف صبحانه، یک روز دیگر موقع ناهار و همین طور در زمان‌های متفاوت دیگر این کار را انجام دهید.

دکتر «ستو ردی» متخصص دیابت و رئیس بخش دیابت بزرگسالان مرکز درمانی دیابت جاسلین بوستون در این مورد معتقد است: «اگر شما تعدادی کارمند داشته باشید و آن‌ها بدانند که شما هر روز در یک زمان معین به آن‌ها سر خواهید زد و عملکردشان را کنترل خواهید کرد، به احتمال فراوان در آن زمان از روز آن‌ها از خود رفتار و عملکرد خوبی را بروز می‌دهند و در زمان‌های دیگر ممکن است این اتفاق نیفتد. همین موضوع در مورد چک کردن قند خونتان صادق است. اگر شما بصورت تصادفی در ساعات مختلف روز قند خون خود را چک کنید، درک بهتری از روند تغییرات سطح قند خون خود خواهید داشت.»

از اطلاعات بدست آمده از قند خونتان می‌توانید برای تنظیم برنامه تغذیه و برنامه ورزشی خود استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر روی سطح قند خونتان داشته باشید.

2- میزان کربوهیدرات دریافتی خود را محاسبه کنید.

کربوهیدرات‌ها می‌توانند سطح قند خونتان را به شدت تغییر دهند. به همین علت است که محاسبه و شمارش میزان کربوهیدراتی که در وعده‌های غذایی‌تان وجود دارد بسیار مهم است.

یک متخصص تغذیه در این مورد می‌گوید: «بیشتر خانم‌ها به 35 تا 45 گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی خود نیاز دارند، حال آنکه این مقدار برای آقایان بین 45 تا 60 گرم می‌باشد. برای درک بهتر از میزان کربوهیدرات مواد غذایی، در نظر بگیرید که یک فنجان برنج یا یک فنجان پاستا 45 گرم کربوهیدرات دارد. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید کربوهیدرات‌ها را همراه با مقداری پروتئین مصرف کنید. برای مثال آجیل‌ها دارای پروتئین هستند. همین طور کربوهیدرات‌هایی را که فیبر بیشتری دارند مصرف کنید. در این صورت هضم غذا کندتر انجام می‌شود و شما بدون اینکه سطح قند خونتان بالا برود احساس سیری می‌کنید. فیبرها نه تنها برای کنترل قند خونتان دارای اهمیت بسزایی هستند، بلکه باعث می‌شوند تا از شکل گیری کلسترول در رگ‌ها و انسداد رگ‌هایتان جلوگیری شود.»

نان گندم، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و لوبیای خشک منابع خوبی برای تامین فیبر و کربوهیدرات هستند.

3- ورزش را مانند داروی دیابت بدانید.

ورزش روش بسیار خوبی برای کاهش قند خون شماست. ولی اثرات مثبت آن یک هفته پس از ورزش نکردن ناپدید خواهد شد. باید ورزش را بصورت مداوم و منظم انجام دهید. حداقل هفته‌ای 150 دقیقه را به ورزش کردن اختصاص دهید. می‌توانید این زمان را به مدت زمان‌های کوتاه‌تری تقسیم کنید. برای مثال هفته‌ای 5 روز و هر روز نیم ساعت ورزش کنید. حتما لازم نیست تبدیل به ورزشکار حرفه‌ای شوید. پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری همگی ورزش‌های خوبی هستند. قبل از شروع با یک متخصص ورزشی در این مورد مشورت کنید.

فعالیت ورزشی همچنین باعث ترشح موادی بنام «آندروفین» در بدن شما خواهد شد که نقش بسزایی در بهبود روحیه و نشاط روحی شما خواهد داشت.

4- اعداد خود را بشناس.

سطح قند خون شما تنها موردی نیست که باید از آن اطلاع داشته باشید و آن را بطور منظم چک کنید. پزشک شما همچنین فشار خون و کلسترول شما را تحت نظر خواهد داشت. این اعداد اطلاعات مفیدی را در مورد روند سلامت شما در بر خواهد داشت:

· A1c: این مورد سطوح قند خون شما را در طول زمان نشان خواهد داشت. A1c باید حداقل دوبار در سال اندازه گیری شود.

· سطح کلسترول: باید حداقل سالی 5 بار چک شود. اگر کلسترول بالایی دارید باید بیش از 5 بار در سال اقدام به چک کردن سطح کلسترول خونتان کنید.

· فشار خون و وزن: این مقادیر باید هر بار که به پزشک خود مراجعه می‌کنید اندازه گیری شود.

5- تیم رویایی خود را بساز.

دیابت یک بیماری است که تمام بدن شما را درگیر خواهد کرد و بر تمامی ابعاد زندگی فردیتان تاثیر می‌گذارد. شما برای رویارویی با این بیماری به تیمی متشکل از متخصص تغذیه، دندانپزشک، داروساز، پرستار و پزشک‌هایی با تخصص‌های دیگر نیاز دارید، ولی شما اصلی‌ترین فرد در این تیم هستید.

دکتر کاراسکیلو رئیس بخش پزشکی داخلی دانشگاه پزشکی میامی در این مورد می‌گوید: «دیابت بیماری پیچیده‌ای است که پزشکتان به تنهایی نمی‌تواند به شما در این مورد کمک کند. دوستان و خانواده خود را فراموش نکنید. افرادی که شبکه حمایتی بهتری دارند به برنامه درمانی خود وفادارتر خواهند بود. تیمی که به شما کمک می‌کنند شامل دو بخش است: بخش اول تیم مراقبت‌های درمانی شماست و تیم بعدی تیم دوستان، آشنایان و خانوادگی شماست».