کانون سلامتی کانون سلامتی


افسردگی دیابتی را بشناسید

افسردگی دیابتی را بشناسید

خلاصه مطلب: روانشناس معروف “هانس سلیه” معتقد است: زندگی بدون استرس يعنی مرگ! اصلا محال است در این دنیا بدون استرس و فشارهای روانی زندگی کرد. به هر حال نمی‌شود با این موضوع براحتی کنار آمد و با افسردگی و استرس روزمره ساخت! “استرس” خود به تنهایی می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی شود، جالب است که حتی...



روانشناس معروف “هانس سلیه” معتقد است: زندگی بدون استرس يعنی مرگ! اصلا محال است در این دنیا بدون استرس و فشارهای روانی زندگی کرد. به هر حال نمی‌شود با این موضوع براحتی کنار آمد و با افسردگی و استرس روزمره ساخت!

“استرس” خود به تنهایی می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی شود، جالب است که حتی وجود شما و بعضا فکر شما در محیط “استرس زا”، سلامت شما را به خطر انداخته و به شما آسیب می‌رساند و چه بسا احتمال بیماری‌های قلبی و دیابت را نیز افزایش می‌دهد.

طبق تحقیقات در سال‌های گذشته، توجه ویژه‌ای به نقش “چاقی” در ابتلا به دیابت نوع 2 داشته‌اند، اما در حال حاضر محققان بر این باورند که “استرس” می‌تواند به همان میزان در افزایش خطر ابتلا به دیابت اهمیت داشته باشد. از طرف دیگر، متاسفانه دو میلیون و پانصد ایرانی از ابتلا به دیابت خود باخبر نیستند و با توجه به علائم و نشانه‌های خاموش دیابت، فرد بدون اطلاع از بیماری خود، هیچ رژیمی را رعایت نکرده و بدنبال درمان خود نیست و طی این فرایند فرد روز به روز به پیشرفت بیماری خود کمک می‌کند.

آگاه باشید

اگر شما دیابت دارید، ممکن است احساس استرس و یا پریشانی داشته باشید. سعی کنید در مورد علائم افسردگی و راه های درمان آن اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید. می توان گفت “استرس” واکنش طبیعی شما به اتفاقاتی است که در زندگی شما می افتد؛ خواه اتفاقات مثبت و خواه منفی.

احساس بی قراری و پریشانی نوعی استرس بشمار می‌رود و برای همه افراد مبتلا به دیابت غیرطبیعی نیست. نوعی “احساس درماندگی” که فرد هر روز برای درمان دیابت خود با آن مواجه است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، 50 درصد نسبت به افرادی که دیابت ندارند، احتمال بیشتری دارد تا به “افسردگی” مبتلا شوند و یا با استرس سروکار داشته باشند.

معمولا افسردگی به شکل‌های مختلفی بروز می کند؛ اما در بیشتر مواقع بر غذا خوردن، خواب، عملکرد کاری شما و توانایی لذت بردن شما از چیزهایی که قبلا برای‌تان لذت بخش بوده تاثیر می گذارد. همچنین باعث می‌شود که در مورد خودتان و دنیای اطراف‌تان منفی فکر کنید. در نهایت، همین فشارهای روانی، ریسک ابتلا به بیماری‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد؛ چراکه شما نمی‌توانید از عهده مراقبت‌های ویژه مربوط به دیابت، رژیم غذایی دیابتی و درمان خود برایید و در نهایت امیدی به ادامه حیاط نخواهید داشت.

صبور باشید

خبر خوب برای شما اینکه می‌توانید دیابت و افسردگی خود را مدیریت کنید. این را بدانید که استرس و افسردگی برای شما همیشگی نیست و می تواند درمان شود. زمانی که شما افسرده هستید، بجای اینکه نگران افسردگی و دیابت خود باشید، بیشتر نگران این هستید که چطور فشارهای روانی خود را رفع کنید. اما شما تنها نیاز به “انگیزه” دارید. نگذارید افسردگی، انگیزه شما را از بین ببرد. اگر احساس بی ارزشی کنید، به تنهایی و گوشه نشینی روی می‌آورید. سپس ممکن است مشکلات بی‌خوابی و یا کم خوابی به سراغ شما بیاید که هیچ کدام برای دیابت شما خوب نیست. همچنین احتمال دارد کمتر مراقب خود باشید بنابراین قند خونتان بالا می رود و افسردگی شما را بیشتر خواهد شد.

ممکن است شما به خاطر استرس، مراقب بیماری دیابت خود نباشید و قند خون خود را به طور مرتب چک نکنید و یا ممکن است رژیم غذایی‌تان را فراموش کنید. همچنین استرس، میزان انرژی مورد نیاز بدن را زیاد کرده و بدن شما برای بازیافت انرژی، با آزاد کردن هورمون به افزایش قند خون ختم خواهد شد. البته افرادی که با دیابت سروکار ندارند، برای کاهش قند خون می‌توانند به میزان کافی انسولین بسازند، اما افرادی که به دیابت مبتلا هستند، انسولین بر افزایش میزان قند خون آن‌ها تاثیری ندارد. هورمون‌های استرس‌زا که شامل آدرنالین، کورتیزول و هورمون رشد هستند، توانایی افزایش قند خون را دارند.

اگر مبتلا به دیابت هستید و با استرس نیز دست و پنجه نرم می‌کنید، سعی کنید با بررسی میزان قند خون‌تان و همچنین مراجعه مداوم به پزشک، اجازه ندهید استرس، باعث تغییر رژیم غذایی شما شود و در نهایت به خاطر استرس به کشیدن سیگار روی بیاورید. بهتر است روش‌های مقابله با استرس را در پیش بگیرید.

یکی از بهترین روش‌های مقابله با استرس “ورزش” می‌باشد که با رسیدن به وزن مناسب به کنترل قند خون شما کمک می‌کند. شما می‌توانید در ابتدا با 15 دقیقه پیاده روی شروع و بعد از مدتی روزانه تا 60 دقیقه ورزش کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مواد غذایی سالم و مغذی به بدن تان قند خون تان را تنظیم کنیدتا انرژی لازم برای مقابله با دیابت و استرس را داشته باشید. همچنین سعی کنید در افکار خود تجدید نظر کرده و بذر مثبت را در افکار خود بکارید و از افکار منفی دوری کنید.

روش‌های کاهش استرس:

  • مراجعه به پزشک و درمان‌های رفتار شناختی
  • مثبت نگری نسبت به آینده
  • خواب کافی
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • انجام فعالیت های لذت بخش و سرگرمی‌ها
  • بیان احساسات خود با دوستان و اطرافیان و مشورت با آن‌ها
  • شرکت در فعالیت های بدنی منظم
  • عضویت در گروه های حمایت از بیماران مبتلا به دیابت

و در نهایت می‌توانید دیابت را فرصتی برای سالم‌تر زندگی کردن بدانید…