کانون سلامتی کانون سلامتی


تفاوت بین شیرین کننده های مصنوعی چیست؟

تفاوت بین شیرین کننده های مصنوعی چیست؟

خلاصه مطلب: با وجود یک سری از شیرین کننده های مصنوعی مختلف، در ایالات متحده اغلب از ساخارین، آسپارتام و سوکرالوز استفاده می شود. آن ها در ترکیب شیمیایی، میزان شیرینی و نحوه استفاده به بهترین شکل، متفاوتند. ساخارین قدیمی ترین شیرین کننده مصنوعی است که معمولا برای شیرین کردن برخی از نوشابه های رژیمی، آب نبات...



با وجود یک سری از شیرین کننده های مصنوعی مختلف، در ایالات متحده اغلب از ساخارین، آسپارتام و سوکرالوز استفاده می شود. آن ها در ترکیب شیمیایی، میزان شیرینی و نحوه استفاده به بهترین شکل، متفاوتند.

ساخارین قدیمی ترین شیرین کننده مصنوعی است که معمولا برای شیرین کردن برخی از نوشابه های رژیمی، آب نبات و نیز برای بهبود طعم دارو و خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرد. نگرانی که در مورد ساخارین وجود داشت، سرطان زا بودن آن بود. با این حال، در سال 2000، موسسه ملی ایالات متحده برای علوم بهداشت محیط مشخص کرد که بررسی های مرتبط به ساخارین در ارتباط با سرطان در موش های آزمایشگاهی برای انسان قابل اجرا نبود.

آسپارتام تحت نام تعدادی از محصولات مختلف به فروش می رسد و مانند ساخارین برای شیرین کردن نوشابه های رژیمی و آب نبات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه آسپارتام 180 برابر شیرین تر از شکر است، اما برای پخت و پز مناسب نیست. زیرا به هنگام حرارت داده شدن بیشتر شیرینی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، این شیرین کننده مصنوعی دارای طعمی طولانی مدت نسبت به شکر است. بسیاری از مردم این اثر و طعم غذا در دهان را به عنوان نقطه ضعف قابل توجهی برای استفاده از آسپارتام در نظر می گیرند.

سوکرالوز بر خلاف بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی مختلف مورد استفاده، شیرین کننده ای مصنوعی با حرارت ثابت است که از شکر واقعی ساخته شده است و این ویژگی آن را به انتخاب فوق العاده ای برای پخت کیک، بیسکویت ها و شیرینهای لذت بخش دیگر تبدیل کرده است. سازندگان این شیرین کننده های مصنوعی هشدار می دهند که ممکن است این شیرین کننده در دستور غذاها به گونه مورد انتظار همانند استفاده از شکر به منظور ارتقاء ساختار، بافت، حجم و برشته شدن مد نظر به خوبی عمل نکند و یا به عنوان یک ماده نگهدارنده برای محصولات کنسرو شده عمل کند. در این مورد، نسبت مواد تشکیل دهنده دیگر در دستور غذا باید برای رسیدن به نتایج مورد نظر تغییر کند.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند ابزار مفیدی برای افراد مایل به کاهش وزن باشد و میزان قند خون آن ها را کنترل کند. مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند که این مواد نباید در مقادیر زیاد مصرف شوند. علاوه بر این، واقعیت صرف این است که شیرین کننده های مصنوعی که در یک محصول استفاده می شوند آن را کم کالری و یا سرشار از مواد مغذی نمی کنند. یک رژیم غذایی متعادل با مصرف مقدار متوسطی از مواد لذت بخش شیرین کننده، بهترین راه برای سالم ماندن است.