کانون سلامتی کانون سلامتی


جنگ با سرطان، با یک رژیم غذایی کم چرب با فیبر زیاد

جنگ با سرطان، با یک رژیم غذایی کم چرب با فیبر زیاد

خلاصه مطلب: در گزارشها و مقالات گوناگون آمده است که کشیدن سیگار و قلیان، اشعه های ماورای بنفش خورشید ، مصرف الکل و نوشابه های الکلی در ایجاد سرطان نقش به سزایی دارند. در عین حال داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر و کم چرب میتواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. بنابراین تغییر سبک زندگی و...



در گزارشها و مقالات گوناگون آمده است که کشیدن سیگار و قلیان، اشعه های ماورای بنفش خورشید ، مصرف الکل و نوشابه های الکلی در ایجاد سرطان نقش به سزایی دارند. در عین حال داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر و کم چرب میتواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. بنابراین تغییر سبک زندگی و شیوه تغذیه نقش به سزایی در پیشگیری از سرطان خواهد داشت.
به خاطر داشته باشید نوشیدن نوشیدنی های خیلی داغ مانند قهوه و چای احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بنابر این چنانچه عادت به نوشیدن انواع نوشیدنی ها به شکل بسیار داغ دارید، حتما سعی کنید این عادت را ترک کنید.
همچنین مصرف کم میوه و سبزی، گرایش به انواع غذاهای فراوری شده ی پر نمک و نمک سود شده، کمبود ویتامین A در بدن، مصرف زیاد چربی ها و روغن های حیوانی و غذا های سرخ کردنی با روغن های ترانس بالا، خوردن بیش از اندازه ی سیب زمینی، خصوصاً به شکل فرنچ فرایز، به دلیل داشتن مقادیر بالای نشاسته در ایجاد سرطان دستگاه گوارش نقش چشمگیری دارد.
از طرفی دیگر، مشاهده ی تغییرات طولانی مدت در شکل هضم و دفع در دستگاه گوارش، مشاهده گونه های مختلف خونریزی از نواحی گوناگون بدن، و نیز احساس انواع توده در بدن و ابتلا به سوء هاضمه در سنین بالا، می تواند از نشانه های هشدار دهنده باشد و توصیه می شود به محض مشاهده هر یک از این علائم به پزشک خود مراجعه کنید و چکاپ های لازم را انجام دهید.
از سوی دیگر رژیم های غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد گوشت قرمز، بالا رفتن سن و فاکتورهای ژنتیکی، هر یک می تواند عامل ایجاد سرطان روده بزرگ باشد. همچنین اسهال مکرر و طولانی، ابتلا به یبوست مزمن، دردهای شکمی، کاهش وزن بی دلیل و کم شدن اشتها، از شایع ترین و مشخص ترین علائم سرطان روده بزرگ ذکر شده است و توصیه شده است که به منظور پیشگیری از بروز این بیماری می توان رژیم غذایی پر فیبر و کم چرب را جایگزین غذاهای پر چرب و فراروی شده ی امروزی کرد.
لازم به ذکر است، شروع علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ ابتدا با پولیپ آغاز و تشخیص داده می شود و در این فاصله پنج تا ده سال طول می کشد تا سرطان در بدن ایجاد شود. لذا به منظور پیشگیری از بروز این سرطان، پزشکان فرصت کافی برای برداشت این ضایعه با دستگاه را در اختیار خواهند داشت تا از بروز سرطان پیشگیری شود. رعایت بهداشت فردی، انجام آزمایش های دوره ای و منظم، انجام واکسیناسیون به خصوص واکسن هپاتیت B از موارد موثر بر کنترل و پیشگیری از سرطان خواهد بود.
باید بدانید چای سبز نیز نقش بلا انکاری در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده دارد. همچنین مصرف روزانه ی گوجه فرنگی به دلیل اینکه سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست، همینطور نان پر فیبر و متشکل از غلات کامل، مانند نان جو یا گندم سبوس دار، مصرف انواع لبنیات، جلوگیری از چاقی و افزایش وزن، مصرف سویا، حبوبات و غلات به خصوص در بیماران دیابتی از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که پزشکان مصرف 600 تا 800 گرم از انواع غلات و حبوبات را در طول روز به شدت توصیه نموده اند.
حفظ تناسب اندام و کاهش وزن از المان هایی است که تک تک ما باید مراقب آن باشیم. بعد از سن بلوغ افزایش حتی 5 کیلوگرم می تواند منجر به چاقی شود. بنابراین لازم است برنامه های ورزشی گوناگون مطابق سلایق و توانمندی های افراد، در برنامه های روزانه یا هفتگی شان گنجانده شود تا از افزایش وزن غیر قابل کنترل، جلوگیری شود.
برای مصرف پروتئین های حیوانی، مصرف 80 گرم گوشت قرمز در طول روز پیشنهاد شده است. البته گفته شده که به عنوان جایگزین بهتر، انواع گوشت ماهی، بوقلمون و مرغ (در کل گوشت سفید) در سبد برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.
علاوه بر موارد فوق، به جای مصرف انواع روغنهای ارزان قیمت موجود در بازار که حاوی مقادیر زیادی پالم هستند، مصرف روغن های گیاهی سالم مثل روغن زیتون، روغن هسته ی انگور و روغن کنجد توصیه می شود. تا حد امکان غذاها را به صورت بخار پز یا آب پز مصرف کنید و مصرف غذاهای کبابی و دودی را به حداقل ممکن برسانید. به یاد داشته باشید سم های سفید، خصوصاً نمک و شکر را تا حد ممکن کاهش دهید و سعی کنید ذائقه ی کودکانتان را طوری عادت دهید که به غذاهای کم نمک و کم شکر گرایش داشته باشند.
خاطر نشان می شود غذاهای کم کالری ریسک ابتلا به سرطان سینه را تا حدود زیادی می کاهد.
طبق یافته های محققان، با کاهش مصرف کالری های روزانه فقط به مدت دو روز در هفته، ریسک ابتلا به سرطان سینه زنان تا حدود زیادی کاهش می یابد. همچنین گنجاندن سه وعده از انواع میوه‌ها در برنامه غذایی افراد در طول روز باعث کاهش ۲۵ درصدی ریسک ایجاد سرطان در دوره ی میانسالی می‌شود. به ویژه مصرف پرتقال یا کلم پیچ نقش تأثیرگذاری روی سلامت افراد داشته است.
پس برای بهره مندی از زندگی سالم تر و پیشگیری از ابتلا به سرطان، به جز پرهیز از موارد مضر و سرطان زا، با بهره گیری از برنامه غذایی سالم و کم کالری در طول روز، و همچنین ورزش می توان سلامت خود را ایمن نمود.