کانون سلامتی کانون سلامتی


خوردن شکلات مفید است؟

خوردن شکلات مفید است؟

خلاصه مطلب: افرادی که شکلات را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند و یا آن را به عنوان یک چیز مضر می دانند ممکن است پس از اندکی مطالعه متوجه شوند که خوردن اندکی از آن برای شما خوب و مفید است. تحقیقات اخیر انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان داده است که مصرف مقدار...



افرادی که شکلات را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند و یا آن را به عنوان یک چیز مضر می دانند ممکن است پس از اندکی مطالعه متوجه شوند که خوردن اندکی از آن برای شما خوب و مفید است. تحقیقات اخیر انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان داده است که مصرف مقدار کمی شکلات سیاه با کیفیت خوب در زنان مسن تر ظرف یکی دو بار در هفته خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در آنان کاهش می دهد.

این نتیجه به دنبال تحقیقات دانشگاه LAquila در سال 2005 ارائه شد و مبنی بر این بود که مصرف شکلات سیاه توانایی بدن برای تجزیه قند را بهبود می بخشد و به طور بالقوه برای بیماران دیابتی مفید است. چرا خوردن شکلات سیاه تا این حد حائز اهمیت است؟ حقیقت این است که یا مقدار کمی شیر به آن افزوده شده و یا هیچ شیری به آن اضافه نمی شود و حداقل از 35 درصد کاکائو جامد ساخته شده است.

این بدان معنی است که این شکلات سرشار از فلاونوئیدها و مواد دیگری است که می تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند و همچنین افزایش آن باعث ایجاد احساس خوشایندی در هورمون های شما می شود. سیان پورتر، سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا گفت: “تا زمانی شکلات سیاه در مقادیر بسیار اندک به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شود و شما نیز فعال باشید می تواند به سلامت قلب تان کمک کند.”

او نیز تاکید کرد که شکلات سیاه همانند شیر چرب و شیرین است، بنابراین برای شما خوب نیست. با این حال، کارشناسان هشدار داده اند که این نوع پژوهش بهانه ای برای خوردن شکلات تا جایی که می توانید نیست. وی افزود ”ما هشدار می دهیم که شکلات سیاه به منزله گلوله جادویی نیست.” در واقع، تنها به مصرف 100 گرم از شکلات سیاه در روز برای سلامتی قلب توصیه شده است از آنجاییکه این مقدار شکلات حاوی 200 کالری است، اگر آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید میزان آن به کاهش برخی از عوامل دیگر برای جلوگیری از اضافه وزن بستگی پیدا میکند.

در نهایت، جهت حصول اطمینان از بی ضرر بودن شکلات به دنبال قالب های شکلاتی با حداکثر مقدار 85 درصدی از کاکائو جامد و یا بالاتر از این مقدار باشید. اگر از خوردن هر روزه شکلات لذت نمی برید، می توانید آن را به غذاهای دیگر خود اضافه کنید. نظرتان در مورد تکه تکه کردن مقداری از شکلات بر روی فرنی یا قهوه به هنگام سرد شدن هوا و یا آب کردن آن بر روی میوه های تازه یا کنسرو شده برای تهیه یک دسر شیرین چیست؟