کانون سلامتی کانون سلامتی


داستان قهوه تلخ

داستان قهوه تلخ

خلاصه مطلب: چرا بعضی اوقات سرکار یا سر کلاس چرت می زنیم و دل و دماغ کار کردن نداریم؟ چرا این همه خسته می شویم و انرژی ما خیلی زود تحلیل می رود؟ چرا حتی صبح ها دل مان نمی خواهد از رختخواب بلند شویم؟ آیا به اندازه کافی نمی خوابیم؟ برای رفع خستگی چه کار باید کرد؟



چرا بعضی اوقات سرکار یا سر کلاس چرت می زنیم و دل و دماغ کار کردن نداریم؟

چرا این همه خسته می شویم و انرژی ما خیلی زود تحلیل می رود؟

چرا حتی صبح ها دل مان نمی خواهد از رختخواب بلند شویم؟

آیا به اندازه کافی نمی خوابیم؟

برای رفع خستگی چه کار باید کرد؟

 

اگر شما هم همیشه احساس خستگی می کنید و دلتان حسرت یک مسافرت سه روزه دارد، این را بدانید که خیلی ها مثل شما هستند! خستگی طبیعی در روز معمولا بین ساعت های بعد از ناهار سراغ ما می آید، مخصوصا اگر با ورزش میانه خوبی نداشته باشیم! فکر کنید وقتی ما صبحانه نمی خوریم، معمولا تا زمان ناهار قند خون ما پایین می آید، حس خستگی همه وجود ما را فرا می گیرد و در نتیجه بیشتر گرسنه می شویم. نتیجه این گرسنگی بیشتر آن است که موقع ناهار کنترلی روی مقدار غذایی که می خوریم، نداریم، این یعنی چاقی! در واقع خستگی ما یکی از دلایل اصلی چاقی است، چون برای رفع آن، دائم در حال خوردن هستیم و بدن مان هم هیچ تحرکی ندارد.

در این زمینه “دکتر وفا ” می گوید: «خوردن میان وعده های مفید و کم حجم را به خصوص به کودکان، نوجوانان و سالمندان توصیه می کنم تا با زیاد شدن فاصله بین وعده های اصلی غذایی، دچار افت قند خون و کمبود انرژی نشوند.»

 

راه مقابله با خستگی!

چای از جمله نوشیدنی های محبوب اغلب ایرانی هاست و البته قهوه هم به تازگی جای خودش را بین ما ایرانی ها باز کرده است. حتما تا به حال تجربه کردید که همه خستگی های روزمره ما می تواند با نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه از بین برود و حس تازگی به ما دست بدهد. بهتر است بدانید نیازی به کنار گذاشتن قهوه و چای نیست! تحقیقات اخیر نشان داده مصرف چای و قهوه ” البته اگر با یک خروار شکر میل نشود! ” تاثیر معجزه آسایی بر سلامت ما داشته و احتمال ابتلا به سرطان پوست و حمله قلبی را کاهش می دهد.

آنچه در ایران طبیعی به نظر می رسد این است که ما ایرانی ها دوست داریم همیشه کام مان شیرین باشد و عادت به تلخی چای و قهوه نداریم! اگر سعی کنیم قهوه را تلخ و با کمی شیر میل کنیم و از شیرین کننده های مجاز استفاده کنیم، مقدار کالری آن را به حداقل رسانده ایم، که خب قطعا سالم تر است، حتی می توانیم آب نبات های طعم دار بدون شکر را جایگزین قند کنیم و از طعم چای لذت ببریم.

بهتر است بدانید، آمارها نشان داده سرانه مصرف قند و شکر در ایران نسبت به جهان بسیار بالاست و هر ایرانی حدود 30 کیلوگرم قند و شکر مصرف می کند که در مقایسه با میانگین کشورهای جهان ( حدود 19 کیلوگرم ) فاجعه است.

معمولا ما ایرانی ها روزانه 3 استکان چای مصرف می کنیم و هر استکان را با دو حبه قند نوش جان می کنیم اگر سعی کنیم قند را از کنار چای خود خذف کنیم می توانیم حدود 11 کیلوگرم مصرف سرانه قند و شکر در سال را کاهش بدیم و مصرف سرانه خودمان را به میانگین جهانی نزدیک کنیم.

 

 

نوش داروی دردِ ورزش!

تحقیقی که به در مجله “درد” چاپ شده بود نشان داد است «نوشیدن دو فنجان قهوه قبل از ورزش، می تواند تا 48 درصد درد عضلانی پس از ورزش را کاهش دهد.». نکته جالب تر آنکه قهوه حتی در مقابل آسپرین قدرت بیشتری برای کاهش درد دارد!

 

قهوه دوای درد!

اکثر ما در دوره دانشجویی به تجربه فهميده‌ ایم که خوردن قهوه زمان مطالعه، مخصوصا شب امتحان، چقدر مي ‌تواند به تمرکز و هوشياري ما کمک کند. دانشمندان در مورد خاصیت قهوه به این نتیجه رسیده اند که کافئین موجود در قهوه “سرعت پردازش اطلاعات” را تا 10 درصد افزایش می دهد!

همچنین مصرف یک فنجان قهوه بعد از غذا سبب می شود از خستگی و خواب آلودگی پس از صرف غذا کاسته شده و میزان تمرکز ذهن افزایش یابد.

همچنین نتيجه تحقيقات “دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا” در سان‌ديه‌گو نشان داده که قهوه مي‌ تواند تا 60 درصد خطر بروز ديابت نوع دو را در افراد مستعد کم کند.

 

بهتره خودمون و خفه نکنیم

همه حرف هایی که زدیم، دليل نمي ‌شود که بخواهيم خودمان را در مصرف چای و قهوه خفه کنيم! طبیعی است که قهوه و چای بدون شیرینی و شکلات و … مزه نمی دهند، پس مصرف بیش از حد آن ها مساوی مصرف بیش از حد این شیرینی های مضر نیز خواهد بود! باید حواسمان به سهم روزانه خود باشد، این ما هستیم که می توانیم با مصرف مناسب این نوشیدنی های داغ همراه با شیرینی و شکرهای کم کالری، ضامن سلامتی خود باشیم.