کانون سلامتی کانون سلامتی


دلایل کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت

دلایل کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت

خلاصه مطلب: اگر اضافه وزن دارید، احتمالا تا به حال در مورد کاهش وزن فکر کرده‌اید. اگر مبتلا به دیابت هستید و یا در معرض خطر گرفتن آن قرار دارید، باید فکر کردن را متوقف کرده و سریعا شروع به کار کنید. چرا؟ چون اضافه وزن به روش‌های مختلف یک فشار اضافی بر روی بدن شما ایجاد...



اگر اضافه وزن دارید، احتمالا تا به حال در مورد کاهش وزن فکر کرده‌اید. اگر مبتلا به دیابت هستید و یا در معرض خطر گرفتن آن قرار دارید، باید فکر کردن را متوقف کرده و سریعا شروع به کار کنید. چرا؟ چون اضافه وزن به روش‌های مختلف یک فشار اضافی بر روی بدن شما ایجاد می‌کند.

“دیوید ماررو، دکترا، رئيس مرکز مراقبت‌های بهداشتی و آموزش و پرورش “انجمن دیابت آمریکا” می‌گوید: “اگر به طور ناگهانی مقدار زیادی شن را در پشت یک ماشین قرار دهیم، ماشین هنوز هم می‌تواند با همان سرعت قبل به حرکت خود ادامه دهد، ولی انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد. هر چه وزن این بار اضافی بیشتر باشد به مرور سرعت ماشین کمتر خواهد شد، تا جایی که ماشین، دیگر کارایی اولیه خود را نخواهد داشت.”

شاید کمی بی‌رحمانه به نظر برسد ولی طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون حقیقت این است که وزن اضافی بر روی بدن شما می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، سرطان و دیابت را بیشتر کند.

اگر در حال حاضر موتور شما فشار زیادی را تحمل می‌کند، سعی کنید بار اضافی را از روی آن بردارید. احتمالا از اینکه کم کردن فقط چند کیلوگرم از وزنتان می‌تواند چه تفاوت چشمگیری را در شما ایجاد کند، شگفت زده خواهید شد.

ماررو می‌گوید: “آنچه ما در پیشگیری از دیابت و بیماری پیش دیابت می‌دانیم، این است که مقدار حتی بسیار کم در کاهش وزن می‌تواند موجب کاهش چشمگیر خطرات و عوارض انواع دیابت و بیماری‌های دیگر شود. اگر شما 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید، احتمال خطر ابتلا به دیابت را 60٪ کاهش داده‌اید.”

اما چگونه می‌توان کاهش وزن داشته و آن را ثابت نگه داشت؟ به راحتی از راه ترکیبی از ورزش و نظارت بر آنچه می‌خورید! اگر اضافه وزن دارید و مبتلا به دیابت هستید و یا در خطر ابتلا به آن هستید، باید ورزش کنید. هیچ راه دیگری وجود ندارد. ماررو می‌گوید: “آنچه ورزش با بدن شما می‌کند این است که به شما اجازه می‌دهد انسولین را بهتر جذب کنید”.

غده پانکراس یا لوزالمعده “انسولین” تولید می‌کند، انسولین هورمونی است که ​​سلول‌ها را “قفل گشایی” می‌کند تا آن‌ها بتوانند قند را از غذاهایی که ما می‌خوریم جذب کرده و به عنوان انرژی استفاده کنند. ماررو می‌گوید: “بدن شما نقاطی به نام اعضای گیرنده (receptor sites) دارد و هرچه بیشتر ورزش کنید، اعضای گیرنده شما فعال‌تر شده و هرچه کمتر ورزش کنید، این نقاط فعالیت کمتری خواهند داشت”. اگر در مورد از دست دادن وزن جدی هستید، ورزش کردن باید بخش بزرگی از برنامه شما باشد. اما قبل از اضافه کردن آن به برنامه خود، با دکتر خود مشورت کنید.

اهمیت رژیم غذایی

صحبت کردن در مورد کاهش وزن ساده است. اما انجام دادن و استوار بودن به آن کار سختی است. “لورنا دراگو” متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن مربیان دیابت آمریکا می‌گوید: “این امر چیزی نیست که مثلا مانند خوردن دارو یک شروع و یک پایان داشته باشد و شما با خوردن آن دارو به راحتی از آن نتیجه بگیرید. بلکه برای بقیه عمر خود باید هر روز یک تغییر ایجاد کنید.”

رعایت رژیم غذایی در صورت ابتلا به دیابت می‌تواند سخت باشد. باید انسولین تزریق کنید، قند خون خود را چند بار در روز چک کنید و به آنچه که می‌خورید نظارت داشته باشید. ماررو می گوید: وقتی بحث مواد غذایی به میان می‌آید، بسیاری از مردم نمی‌دانند چه چیزی خوب است، چه چیزی بد، و چه چیزی افراط است. او داستان یک زن در یک سمینار را تعریف می‌کند که به دیابت مبتلا بود. او از این شکایت داشت که برای صبحانه چیزی جز قهوه و یک عدد کلوچه نمی‌خورد. این دو مورد در جمع 1600 کالری انرژی داشتند. ولی با این کار، این فرد با خوردن این صبحانه، هفت هشتم نیازهای مصرف رژیم غذایی خود را از دست می‌داد.

“چیزی که کاهش وزن را به بهترین نحو پیش بینی می‌کند، نظارت بر برنامه رژیم غذایی است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که اگر شما از میزان غذایی که می‌خورید آگاه باشید، احتمال اینکه برنامه خود را به صورت منطقی و درست بچینید بیشتر است.”

چی بخوریم؟؟

دراگو و ماررو هر دو رژیم‌های غذایی کم چرب را توصیه می‌کنند. دراگو بیشتر رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را دوست دارد که شامل چربی‌های سالم گرفته شده از روغن بوده و دارای مقدار کمی کربوهیدرات هستند.

“ابتدا به میزان کربوهیدرات مصرفی خود نگاه کنید. سپس به منابع غذایی کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه خود دقت کنید و پس از انجام ین کارها شروع به کاهش میزان کالری دریافتی خود کنید. با انجام این کار، شما بلافاصله در حال کاهش وزن نیز هستید.”

انجمن دیابت آمریکا برای “بهترین انتخاب‌های غذایی” پیشنهادهایی دارد که برای همه (چه افراد دیابتی و چه افراد معمولی) مفید و مناسب هستند و به درمان گیاهی دیابت کمک می‌کند:

سبزیجات: به خصوص نوع غیر نشاسته‌ای آن (یعنی از سیب زمینی، ذرت و یا نخود فرنگی پرهیز شود). همچنین به میزان استفاده خود از نمک نیز نظارت داشته باشید.

غلات دارای دانه‌های گندم: ترجیح دادن نان گندم سبوس‌دار به غلات تصفیه شده و آرد. نیمی از غلاتی که مصرف می‌کنید باید غلات سبوس‌دار باشند.

پروتئین بدون چربی: مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته و استفاده از حبوبات یا سویا به جای گوشت، در صورت امکان. در صورت خوردن گوشت، از گوشت بدون چربی (مثلا گوشت راسته) استفاده کنید. همچنین پوست مرغ را هنگام خوردن جدا کنید.

میوه: میوه تازه بهترین انتخاب است. در صورت انتخاب میوه کنسرو شده و یا یخ زده، مطمئن شوید که قند اضافه شده ندارند.

چربی: مصرف چربی‌ها در صورتی مجاز است که چربی‌ها سالم باشند، مانند چربی‌های گرفته شده از آوکادو، روغن زیتون، دانه‌ها و آجیل. از پنیر پر چرب و شیر پر چرب اجتناب کنید. از کره معمولی، سس‌های غلیظ، چیپس سیب زمینی و دیگر تنقلات چرب نیز بپرهیزید.

دراگو می‌گوید: “اینکه یک رژیم غذایی درست عمل کند یا نه، تا حد زیادی به تلاش فرد برای کاهش وزن بستگی دارد. نظر شخصی من در این مورد – که فکر می‌کنم که توسط تجربه‌های آزمایشگاهی ثابت شده – این است که بهترین رژیم غذایی برای شما رژیمی است که بتوانید بر روی آن استوار باشید و برای همیشه ادامه بدهید.”

اولین گام

انجمن CDC تخمین می‌زند که 21 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند و بیش از 8 میلیون نفر از بیماری خود خبر ندارند! خبر نگران کننده‌تر این است که: حدود 37٪ از آمریکایی‌های 20 ساله یا مسن‌تر به بیماری پیش دیابت مبتلا هستند.

به گزارش تحقیقات دانشگاه هاروارد، حدود 90 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که رایج ترین نوع آن است، دارای اضافه وزن بوده و یا بیش از اندازه چاق هستند. این مشکل خطرناک‌ترین عامل برای افراد مبتلا به دیابت است.

برای کاهش این خطر، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و وزن خود را کاهش دهید و به گروه‌هایی بپیوندید که بتوانند به شما در پیدا کردن یک برنامه مناسب کمک کنند و سپس به آن برنامه به طور کامل عمل کنید.

دراگو می‌گوید: “این یک مبارزه است و کار آسانی نیست. پاسخ‌ها ساده نیستند. پاسخ‌ها نخوردن و انجام ورزش در تمام طول روز نیستند. اطلاعات درست و آموزش‌ها باید طوری اراده شوند که با شیوه زندگی یک فرد متناسب باشند و این کاری است که من سعی در انجام آن دارم. البته که از دست دادن وزن ممکن است سخت باشد. اما نباید در مورد آن افراط کرد و یا بیش حد از آن ترسید.”

به مردم گفته شده که برای موثر واقع شدن درمان، بایستی مقدار بسیار زیادی وزن کم کنند، اما این درست نیست. اگر شما به پیش دیابت مبتلا باشید، به ازای کم کردن هر 2 کیلوگرم وزن، خطر ابتلا به دیابت شدید به میزان 11٪ تا 12٪ کاهش می‌یابد. این خود به تنهایی می‌تواند دلیل کاهش وزن شما باشد.