کانون سلامتی کانون سلامتی


دیابت را سخت نگیریم

دیابت را سخت نگیریم

خلاصه مطلب: شاید این روزها در میان اطرافیان تان فردی که به بیماری قند یا دیابت مبتلا شده را بشناسید، و یا خودتان درگیر این بیماری شده باشید، بیمار مبتلا به دیابت تلاش می کند راه های کنترل بیماری را در برنامه روزانه خود قرار دهد. از آنجایی که یکی از کارهای موثر برای دیابت زیر نظر داشتن گلوکز خون است، این افراد با تزریق روزانه انسولین سعی می کنند بر بیماری دیابت غلبه کنند.



 

شاید این روزها در میان اطرافیان تان فردی که به بیماری قند یا دیابت مبتلا شده را بشناسید، و یا خودتان درگیر این بیماری شده باشید، بیمار مبتلا به دیابت تلاش می کند راه های کنترل بیماری را در روند زندگی روزمره خود قرار دهد. از آنجایی که یکی از راه های موثر برای دیابت زیر نظر داشتن گلوکز خون است، این افراد با تزریق روزانه انسولین سعی می کنند بر بیماری دیابت غلبه کنند.

 

یک قدم جلوتر با رژیم دیابت

اهمیت دادن به رژیم غذایی مناسب همراه ورزش، که البته با توجه به نوع دیابت متفاوت می باشند، از دیگر راه های موثر برای کنترل دیابت هستند. هدف اصلي ما از رژيم درمانی دیابت، روش استفاده صحیح از مواد غذایی است که از بروز مشکلات ناشی از دیابت جلوگیری کرده و میزان قند خون را به سطح طبیعی برسانیم. به یاد داشته باشیم میزان توجه ما به کنترل قند خون می تواند از عوارض دیابت جلوگیری کرده و در نهایت با رژیم غذایی مناسب می توانیم به وزن ایده آل برسیم. در این مسیر می بایست برنامه غذايي خود را در فواصل منظم و تقریبا ثابتی از شبانه روز مشخص کرده و تقریبا 4 تا  5 وعده غذایی را، میل نماییم.

 

غذاهای دوست داشتنی را به فراموشی نسپاریم..

باور کنید که نیازی نیست از خوردن غذاهای مورد علاقه مان دست بکشیم! به جای این کار باید سعی کنیم روش های پخت و پز و تهیه غذاهای مورد علاقه مان را اصلاح کرده و به سمت سالم تر بودن سوق دهیم. همچنین بهتر است با طرح سالم سازی غذاهای دوست داشتنیِ مان، مصرف غذاهای ناسالم را به حداقل برسانیم. حتی می توانیم در برنامه رژیم غذایی خود، با رعایت مواد غذایی کم کالری، از میل کردن انواع غذاها، کیک ها و دسر ها لذت ببریم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان مصرف مواد غذایی، که موجب اختلال در سیستم درمانی می شوند، را کاهش دهیم.

روش های مفیدی برای برنامه غذایی مبتلایان به دیابت وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از شیرین کننده های کم کالری در کیک ها و دسرها است. همچنین می توانیم به جای استفاده از قند و شکر از مواد مغذی مانند خرما، عسل، توت، انجیر و کشمش استفاده کنیم؛ یا دسرهای مان را از میوه های مورد علاقه خود انتخاب کنیم و از خوردن آن ها لذت ببریم. هر از گاهی حتی می توانیم از یک بستنی، به عنوان جایزه برای پیروی از رژیم غذایی مان استفاده کنیم.

 

بخور نخورهایی برای دیابت

لازم به ذکر است که در هنگام صبحانه، بهتر است از مواد غذایی کم کالری تر مانند شیر و پنیر کم چرب و یا از مرباهایی که از شکر های کم کالری تهیه شده اند، استفاده کرده و اگر قصد رفتن به بیرون را داریم سعی کنید مقداری آبنبات با خود به همراه داشته تا زمانی که احیانا دچار افت فشار خون شدید شدیم مشکلی برای مان پیش نیاید. بهتر است از مصرف میوه های شیرینی مانند خربزه، طالبی، انگور، موز، که دارای قند بالایی هستند، پرهیز کنیم و به جای آن ها از سیب، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، خیار، کلم قرمز و چغندر و  که باعث کاهش قند خون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن می باشد، استفادهکنیم.

 

شیرینی مجاز

“انجمن دیابت امریکا” نیز استفاده از شیرین کننده های کم کالری شامل ساخاری، آسپارتام،اسسولفام پتاسیم، سوکرالوز را مجاز اعلام کرده است، این شیرین کننده ها چندین برابر شیرین تر از شکر هستند و به همین خاطر مصرف مقدار کمی از آن ها، به همان میزان طعم شیرینی را در مزه غذا به وجود آورده و کالری مصرفی ما را نیز کاهش می دهند.

مصرف این نوع مواد شیرین کننده کم کالری می تواند به ما در تهیه برخی از شیرینی های دلخواه مان کمک کند.