کانون سلامتی کانون سلامتی


راز شگفت‌انگیز تناسب اندام با فیبرها

راز شگفت‌انگیز تناسب اندام با فیبرها

خلاصه مطلب: همانطور که می‌دانید فیبرها قادرند سرعت روند لاغری را در شما بیشتر کنند و به این شرط که بدانید چطور و به چه صورتی آن‌ها را در روند برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه میزان تاثیرگذاری فیبرها بر روی هر شخصی پوشیده نیست، پس بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما...



همانطور که می‌دانید فیبرها قادرند سرعت روند لاغری را در شما بیشتر کنند و به این شرط که بدانید چطور و به چه صورتی آن‌ها را در روند برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه میزان تاثیرگذاری فیبرها بر روی هر شخصی پوشیده نیست، پس بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به رازی که در لاغری و کاهش وزن به واسطه فیبرها وجود دارد، پی ببرید.

بیشترین فیبرها در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

در واقع فیبرهای طبیعی که در میوه‌ها، غلات کامل و سبزیجات مختلف وجود دارند، باعث شکل گیری اندام ایده‌آل شما شده و بهبود روند رژیم لاغری شما کمک می‌کنند. نکته جالبی که وجود دارد این است که مواد غذایی دیگری مانند محصولات لبنی از جمله شیر که تنها با فیبرها غنی می‌شوند، تاثیرات اندکی نیز روی اندام ایده‌آل شما خواهند گذاشت. حتی قرص‌ سبوس که شامل سبوس گندم و برنج می‌شود، تاثیر زیادی در راحت‌تر دفع کردن بدن‌تاندارند و باعث از بین رفتن یبوست می‌شوند و در اصل تاثیر ناچیزی نسبت به فیبرها، برای لاغری دارند.

سوال مهم اینجاست که برای کاهش وزن، استفاده از فیبرهای خوراکی در هر وعده لازم است؟

پاسخ به این سوال کاملا مشخص است که برای اینکه تأثیر فیبرها بر کاهش وزن بیشتر شود، بهتر است که در هر وعده غذایی فیبر لازم را مصرف کنید. زمانی که شما تغذیه متنوعی داشته باشید، مطمئن باشید که فیبرهای مختلفی را نیز جذب می‌کنید که خواص تکمیلی دارند.

 

چطور فیبرها را مصرف کنیم؟

شما می‌توانید هر روز صبح برای صبحانه از نان کامل و یک میوه استفاده کنید و سعی کنید هرگز میوه را در صبحانه و یا میان وعده خود بگنچانید.

همچنین در وعده ناهار و شام هم برای حتما از سالاد سبزیجات که حاوی فیبر بالایی است به عنوان پیش‌ غذا میل کنید و تا می‌توانید سبزیجات را در هر وعده‌ی غذایی‌تان بگنجانید. همچنین سبزیجات خام به خاطر وجود فیبر و نیاز به جویدن زیاد آن، باعث کشیده‌شدن دیواره معده و در نهایت ایجاد حس سیری زودتر و کاهش اشتها می‌شود. در ضمن فراموش نکنید که با مصرف روزانه حبوباتی مانند نخود و لوبیای سفید و برنج کامل و پاستا از مصرف فیبرها غافل نشوید.

پس از هر وعده غذایی نیز می‌توانید از میوه‌های مورد علاقه‌تان به عنوان دسر استفاده کنید و دسرتان را همراه با میوه انتخاب کنید. همچنین به جای استفاده از کیک‌های آماده بیرونی از کیک‌های خانگی که با شکر رژیمی تهیه شده‌اند و حتی از تارت‌های میوه‌ای نوش جان کنید.

 

میزان ایده‌آل فیبر برای برای کاهش وزن چقدر باید باشد؟

روزانه حداقل ۲۰۰ گرم برای وعده ناهار و همین‌طور شام سبزیجات پخته، خام، تازه، خشک و … میل کنید. بهتر است در طول روز حدودا ۴ واحد میوه با توجه به میزان گرسنگی و میل شخصی‌تان مصرف کنید.

اگر از مواد غذایی نشاسته‌ای مانند انواع نان، پاستا و برنج و غلات استفاده می‌کنید، یادتان باشد از نوع کامل آن غافل نشوید. در برنامه غذایی‌تان از سبزیجاتی مانند لوبیا سفید و قرمز که به آن‌ها سبزیجات خشک می‌گویند، استفاده کنید و در صورتی که با مصرف آن‌ها دچار مشکلات گوارشی و نفخ معده می‌شوید، بهتر است آن‌ها را فراموش نکنید. اگر با مصرف این قبیل مواد غذایی دچار نفخ و مشکلات گوارشی می‌شوید تنها راه چاره این است که آن‌ها را به تدریج وارد برنامه‌ی غذایی خود کرده و کم کم میزان مصرف‌تان را بالا ببرید.

نکته جالب اینجاست که فیبرهایی که در مواد غذایی گیاهی وجود دارند، به وسیله‌ روده جذب نمی‌شود و از‌ آنجایی که این فیبرها فاقد هر نوع کالری هستند باعث دفع آسان‌تر می‌شوند. این نوع از فیبرها به طور چشمگیری در سبزیجاتی که سبز رنگ هستند و حبوباتی مثل لوبیا سفید، قرمز و غیره، غلات کامل و همچنین میوه‌ها وجود دارند.

بنابراین توجه داشته باشید که می‌توان سبزیجات و میوه‌ها را در دسته کم کالری‌ترین مواد غذایی همراه با مهمترین منابع فیبرها دانست و این فیبرها به این خاطر که نیاز به جویدن بیشتر دارند باعث می‌شوند مه شما آهسته‌تر غذا بخورید و در نتیجه کمتر میل کنید.

 

فیبرها چطور می‌توانند جلوی انباشته شدن چربی‌ها را بگیرند؟

هر زمان که شما فیبر بیشتری استفاده کنید، کالری‌های کمتر فرصت انباشته شدن را در بدن دارند. به این خاطر که فیبرها باعث کاهش ترشح هورمون انسولین می‌شوند. همچنین فیبرها قادرند از راه مدفوع، به دفع بخشی از چربی‌های بدن کمک کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مصرف فیبرها از تجمع چربی و کالری دریافتی‌‌تان جلوگیری کنید.