کانون سلامتی کانون سلامتی


رژیم غذایی دیابتی

رژیم غذایی دیابتی

خلاصه مطلب: دیابت یک حس نگرانی برای سلامتی انسان است، در حال حاضر حدود 2 میلیون نفر را در کانادا تحت تاثیر قرار داده است. دیابت به این معنی است که بدن نمی تواند به درستی از انرژی مواد غذایی استفاده کند. دیابت اگر درمان نشود، می تواند به مشکلات سلامتی جدی منجر شود. در مورد بسیاری...



دیابت یک حس نگرانی برای سلامتی انسان است، در حال حاضر حدود 2 میلیون نفر را در کانادا تحت تاثیر قرار داده است. دیابت به این معنی است که بدن نمی تواند به درستی از انرژی مواد غذایی استفاده کند. دیابت اگر درمان نشود، می تواند به مشکلات سلامتی جدی منجر شود. در مورد بسیاری از افراد، می توان از دیابت با شناخت عوامل خطر و ایجاد تغییرات درست در شیوه زندگی پیشگیری کرده و یا آن را به تعویق انداخت.

هنگامی که چیزی می خورید، بدن شما مواد غذایی را به اجزای مختلف تجزیه کرده و آنها را به قندی به نام گلوکز تبدیل می کند. گلوکز در سرتا سر بدنتان وارد خون شما می شود. پانکراس هورمونی به نام انسولین تولید می کند که بدن برای های “باز” کردن سلول های خود نیاز دارد تا قند وارد خون شده و برای تولید انرژی استفاده شود. در دیابت، انسولین یا توسط لوزالمعده تولید نمی شود و یا تولید می شود ولی به درستی در سلولها مورد استفاده قرار نمی گیرد. با گذشت زمان، سطح بالای گلوکز در خون می تواند به  قسمت های مختلف بدن  از جمله چشم، عروق خونی، اعصاب و کلیه ها آسیب می رساند. ابتلا به بیماری دیابت نیز تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

ارزیابی خطر ابتلا به دیابت

با اطلاع از خطر ابتلا به دیابت می توان یک فرصت برای جلوگیری و یا به تاخیر انداختن دیابت در حال پیشرفت به دست آورد. اگر دیابت دارید، تشخیص به موقع می تواند به جلوگیری از مشکلات بهداشتی جدی کمک کند. پزشکان همه افراد را معاینه کرده و آنها را از نشر در معرض خطر ابتلا به دیابت بودن بررسی می کنند. این امر شامل کسانی می شود که بیش از 40 سال سن داشته و یکی از عوامل خطر زیر را دارند:

  • اضافه وزن و یا چاقی که بیشتر در ناحیه کمر و دور شکم است.
  • سابقه خانوادگی دیابت
  • کلسترول بالا و یا دیگر چربی های خون
  • فشار خون بالا.
  • دیابت در دوران بارداری و یا تولد یک نوزاد با وزن بیش از 8 پوند .
  • عضوی از جمعیت پرخطر بودن (به عنوان مثال مردم بومی، اسپانیایی، جنوب آسیا، آسیایی یا آفریقایی تبار).

هم اکنون اقدام کنید!

تغییرات کوچک در آنچه می خورید و مقدار ورزش، می تواند تأثیر بزرگی در کاهش شانس ابتلا به دیابت ایجاد کند. اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن 5٪ تا 10٪ از وزن بدن (به عنوان مثال 10 تا 20 پوند برای یک فرد 200 پوندی) با تغذیه سالم و 30 دقیقه فعالیت های بدنی با شدت متوسط، حداقل 5 روز در هفته باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت در فرد می شود. برای شروع، هر هفته یک استراتژی جدید زندگی سالم اضافه کنید.

غذای کمتری در بشقاب خود قرار دهید. غذایی را که در هر وعده غذایی می خورید کاهش دهید. این استراتژی ساده می  تواند به شما در دریافت کالری کمتر و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

وعده های غذایی منظم مصرف کنید. بدن خود را پرانرزی و هیدراته نگه دارید تا گرسنگی یا تشنگی باعث خوردن میان وعده های خارج از برنامه و یا پرخوری نشود. اگر نیاز به یک میان وعده دارید، سعی کنید از سبزیجات تازه و یا میوه جات، یک مشت آجیل یا کراکر غلات کامل استفاده کنید.

غذای سالم را انتخاب کنید. هر روز، سعی کنید از انواع غذاهای سالم از جمله  انواع نان یا دانه غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی بدون چربی (بدون خامه) و یا محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید.

چربی سالم استفاده کنید. غذاهای سرخ کردنی را در روغن کم درست کنید و سعی کنید مئواد غذایی را ترجیحاً آب پز کرده و یا از اسپری روغن استفاده کنید . در زمان آشپزی از روغن و کره کمتر استفاده کنید. برچسب های مواد غذایی از غذاهای مشابه را مقایسه کرده و محصولات با چربی کمتر (به ویژه با چربی اشباع شده و چربی ترانس کمتر) انتخاب کنید.

آهسته غذا بخورید. 20 دقیقه طول می کشد تا معده شما سیگنالی را به مغز شما ارسال کرده و شما احساس سیری کنید. صبر داشته باشید، به آرامی غذا بخورید تا از هر لقمه خود لذت کافی را برده و پیامهای بدن خود را نیز دریافت نمایید.

روزانه تحرک داشته باشید. 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی به زندگی روزمره خود اضافه کنید. دریافت با پیاده شدن از اتوبوس چند ایستگاه زودتر، پارک کردن ماشین دورتر و یا بالارفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور برای اضافه کردن به میزان تحرک و پیاده روی روزانه خود استفاده کنید. همچنین می توانید پیاده روی کنید، به کلاس ورزش بروید و یا از دی وی دی های ورزشی استفاده کنید.

تلاش برای جلوگیری از ابتلا به دیابت کلملاً ارزش تلاش را دارد! تغییرات کوچک می تواند بازده های بزرگی در چگونگی احساس شما و کیفیت زندگیتان داشته باشد.