کانون سلامتی کانون سلامتی


شش غذایی که به حفظ سطح قند خونتان کمک می‌کنند

شش غذایی که به حفظ سطح قند خونتان کمک می‌کنند

خلاصه مطلب: با اینکه هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل وجود ندارد، اضافه کردن برخی مواد غذایی خاص ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را بیشتر تحت کنترل داشته باشند. قهوه و دارچین به عنوان غذاهایی شناخته شده‌اند که قادر به کاهش خطر ابتلا به دیابت...



با اینکه هیچ جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل وجود ندارد، اضافه کردن برخی مواد غذایی خاص ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را بیشتر تحت کنترل داشته باشند.

قهوه و دارچین به عنوان غذاهایی شناخته شده‌اند که قادر به کاهش خطر ابتلا به دیابت و یا حفظ سطح قند خون می‌باشند. با این حال، فکر نکنید که چنین غذاهایی قرص جادویی برای رژیم غذایی دیابتی شما می‌باشند.

برای افراد مبتلا به دیابت، ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، برای کمک به مدیریت این بیماری امری مهم است. با این وجود، برخی از مواد غذایی مانند نان سفید، تقریبا بلافاصله به قند خون تبدیل شده و موجب افزایش سریع قند خون می‌شوند و غذاهای دیگر، مانند برنج قهوه‌ای، آهسته‌تر هضم می‌شوند که باعث ایجاد تغییری ملایم‌تر و کمتر در قند خون می‌شوند.

اگر شما در حال تلاش برای پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای دیابت هستید، در اینجا 6 پیشنهاد مطرح می‌کنیم که ممکن است برای حفظ سطح قند خون شما مفید باشند.

 

فرنی

فرنی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند و موسسه دیابت بریتانیا استفاده از آن را در اول صبح توصیه می‌کند. با اینکه فرنی یک کربوهیدرات است، ولی یک کربوهیدرات بسیار خوب است. چراکه دارای مقدار زیادی فیبر محلول است، بسیار آهسته هضم می‌شود و به سرعت و یا به میزان زیاد قند خون را بالا نمی‌برد و در طول زمان به داشتن سطح قند خونی سالم کمک می‌کند.

نه تنها این کربوهیدرات با کیفیت، منبع انرژی استوارتری نسبت به نان سفید ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. فیبر محلول در جو کمک می‌کند تا احساس سیری بلند مدتی داشته باشید. این امر برای افراد مبتلا به دیابت نوع  2 که تمایل به کاهش اضافه وزن دارند، مهم است. اگر بتوانید وزنتان را کاهش دهید، معمولا کنترل قند خون خود را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشید.

جو به اندازه جو دو سر محبوب نیست، اما شواهدی وجود دارد که جو هم سرشار از فیبر محلول است و می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. علاوه بر جو دوسر و جو، بیشتر غلات سبوس‌دار می‌توانند یک انتخاب عالی برای یک فرد مبتلا به دیابت باشند.

 

کلم بروکلی، اسفناج و لوبیا سبز

کارشناسان دیابت توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به دیابت مقدار زیادی از سبزیجات غیر نشاسته‌ای، مانند کلم بروکلی، اسفناج و لوبیا سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این غذاها سرشار از فیبر بوده و کربوهیدرات کمی دارند، که برای افراد مبتلا به دیابت ایده آل می‌باشند.

در مقابل این موارد، سبزیجات نشاسته‌ای شامل نخود فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، باقلا، ذرت و کدو قرار دارند. نیازی نیست که آن‌ها را از رژیم غذایی خود قطع کنیم؛ چراکه مواد مغذی زیادی به ما می‌رسانند. ما می‌خواهیم تعادل را حفظ کنیم، اما چون سبزیجات نشاسته‌ای کربوهیدرات بیشتری دارند و قند خون را بیشتر بالا می‌برند، این مهم است که در اندازه‌های کوچک خورده شوند.

شواهدی نیز وجود دارد که سبزیجات برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند. محققان دریافته‌اند که یک رژیم غذایی گیاه‌خواری کم چرب ممکن است به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در مدیریت بهتر شرایطشان کمک کند. در طی یک مطالعه در نشریه آمریکایی مراقبت از دیابت، 43٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که یک رژیم غذایی گیاه‌خواری کم چرب را به مدت 22 هفته دنبال کردند، نیاز به داروهای دیابتی را کاهش دادند.

به طور متوسط، گروه گیاه‌خواران وزن بیشتری از دست داده و سطوح کلسترول بد را بیشتر کاهش داند. از آنجا که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، غذا خوردن با در نظر گرفتن سلامت قلب به اندازه کنترل خود قند خون مهم است.

 

توت فرنگی

برخی از بیماران مبتلا به دیابت، از توت فرنگی به دلیل شیرینی‌اش پرهیز می‌کنند. ولی، مقداری توت فرنگی می‌تواند یک میان وعده سالم را تشکیل دهند که قند خون را بیش از حد افزایش نمی‌دهند. همچنین نسبت به یک بیسکویت یا شیرینی گزینه بسیار بهتری است. توت فرنگی دارای کالری و کربوهیدرات بسیار پایینی است. علاوه بر این، توت فرنگی‌ها سرشار از فیبر و آب هستند، بدین ترتیب باعث احساس سیری طولانی مدت می‌شوند. هرچه افراد مبتلا به دیابت احساس سیری طولانی مدت بیشتری داشته باشند، کربوهیدرات کمتری مصرف خواهند کرد.

 

ماهی قزل آلا و گوشت بدون چربی

گوشت بخاطر پروتئین بالایی که دارد، قند خون را به اندازه کربوهیدرات تحت تاثیر نمی‌گذارد. در صورتی که در اندازه‌های کوچک خورده شوند، ماهی، سینه مرغ بدون پوست و تکه‌های بدون چربی گوشت می‌توانند انتخاب خوبی برای رژیم غذایی دیابتی باشند. به خصوص ماهی قزل آلا یک گزینه خوب است؛ چرا که شامل اسیدهای چرب امگا 3 (که برای قلب ضرر ندارند) نیز می‌باشد. گوشت یک منبع کروم نیز هست. کروم یک ماده معدنی است که به عملکرد درست انسولین و سوخت و ساز کربوهیدرات در بدن کمک می‎کند.

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از مکمل کرومیوم پیکولینات استفاده می‌کنند تا سطح قند خون خود را حفظ کنند. مرکز دیابت بریتانیا اذعان می‌کند که هنوز شواهد کافی برای مفید بودن این دارو وجود ندارد که بتوان آن را برای افراد مبتلا به دیابت تجویز کرد. این مرکز توصیه می‌کند که بیماران باید با توجه به نیازهای فردی خود، برای مصرف این دارو با یک کارشناس بهداشت و درمان مشورت کنند.

 

آب گازدار

اگر شما در حال تلاش برای شکستن عادت نوشیدن نوشابه‌های گازدار شیرین هستید و یا از مصرف زیاد نوشیدنی‌های رژیمی خسته شده‌اید، می‌توانید آب‌های گازدار بدون قند را امتحان کنید. این نوشیدنی‌ها در طعم‌های مختلف عرضه شده اند. اینها می‌توانند تمایل برای خوردن یک نوشیدنی گاز دار را از بین ببرند. بسیاری از آب‌های گازدار هیچ کربوهیدرات یا کالری‌ای ندارند، پس نه تنها برای کنترل سطح قند خون مناسب اند، بلکه برای کنترل وزن نیز می‌توانند مناسب باشند.

دارچین

دارچین در بسیاری از موارد به عنوان ادویه‌ای شناخته شده که ممکن است اثرات شبه انسولین داشته و به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. در یک مطالعه در آلمان، محققان به صورت تصادفی 79 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را به دو گروه تقسیم کردند. به مدت چهار ماه، یک گروه به تعداد سه بار در روز عصاره ی دارچین مصرف کردند و گروه دیگر دارونما (placebo) مصرف کردند. در پایان، کسانی که از عصاره دارچین استفاده کرده بودند سطح قند خون خود را به اندازه 1003٪ کاهش داده بودند، در حالیکه در گروه دیگر میزان کاهش 304٪ بود. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عصاره دارچین به نظر می‌رسد می‌تواند یک اثر متوسط ​​در کاهش سطح قند خون بیماران مبتلا به دیابت داشته باشد، به ویژه در میان کسانی که مشکل زیادی با کنترل قند خون خود داشتند.

با این حال قبل از اینکه پزشکان بتوانند مصرف دارچین را برای کنترل دیابت توصیه کنند، باید مطالعات بیشتری انجام شود.