کانون سلامتی کانون سلامتی


غذا خوردن صحیح الفبای سالم ماندن

غذا خوردن صحیح الفبای سالم ماندن

خلاصه مطلب: در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت باید عواملی مانند شیوه زندگی فرد، غذاهای مورد علاقه او، اوقات معمول غذا خوردن و پیش زمینه‌های قومی و فرهنگی را مورد ملاحظه و توجه قرار داد، برای بیمارانی که انسولین دریافت می‌کنند باید انعطاف بیشتری در زمان و محتوای وعده های غذایی لحاظ کرد تا بیمار بتواند...



در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت باید عواملی مانند شیوه زندگی فرد، غذاهای مورد علاقه او، اوقات معمول غذا خوردن و پیش زمینه‌های قومی و فرهنگی را مورد ملاحظه و توجه قرار داد، برای بیمارانی که انسولین دریافت می‌کنند باید انعطاف بیشتری در زمان و محتوای وعده های غذایی لحاظ کرد تا بیمار بتواند با ایجاد تغییر در عادات غذایی و ورزش خود با در تعیین شده انسولین سازگاری پیدا کند.

اولین اقدام اخذ یک تاریخچه تغذیه ای از بیمار به منظور مشخص سازی عادات و برنامه غذایی و شیوه زندگی او می باشند از این طریق نیاز به کم کردن و یا ثابت بودن وزن مشخص می شود. در بیشتر موارد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیاز به کم کردن وزن دارند.

از آنجایی که دیابت با تغییر شیوه زندگی ارتباط نزدیک دارد نقش تغدیه و برنامه غذایی و همچنین فعالیت بدنی در این بیماری بسیار برجسته است. داشتن الگوی مناسب غذایی به همراه تحرک کافی نه تنها در درمان دیابت موثر است بلکه در جهت پیشگیری نیز نقش مهمی ایفا می کند.

همیشه به یاد داشته باشید که غذا خوردن صحیح، الفبای سالم ماندن بوده و مختص بیماران دیابتی نمی باشد. چراکه گاهی تصور می شود افراد دیابتی نباید غذایی که دوست دارند بخورند در حالیکه با مراقبت و اعتدال و تنظیم برنامه غذایی استفاده از مواد غذایی مورد علاقه اشکالی ندارد.

اهداف درمانی در رژیم غذایی

کاهش وزن که منجر به افزایش تاثیر انسولین در بدن می شود

مصرف غذاهای مفید که در کنترل قند خون موثر است

تنظیم فشار خون و کم کردن مصرف نمک

کاهش سطح چربی های مضر خون

هرم غذایی

امروزه طبقه بندی مواد غذایی بر اساس اهمیت آن در سلامتی و میزان مصرف آن ها می باشد. گروه های غذایی شامل گروه نان و غلات و سیب زمینی و حبوبات است که قاعده هرم را اشغال می کنند. گروه میوه ها، سبزیجات، گوشت و گروه شیر قسمت میانی هرم را اشغال نموده و در نوک هرم مثلث کوچکی به روغن ها، چربی و شیرینی اختصاص دارد و این بدان معنی است که باید این مواد را به مقدار کم مصرف کرد.

فراموش نکنید ادویه ها، قهوه ، نوشابه های گازدار در هرم جایی ندارند زیرا مواد مغذی را شامل نمی شوند ولی باعث لذیذتر شدن غذا می شوند.

باید به این نکته توجه کرد که غذاهای یک گروه از هرم نمی توانند بجای گروه ذیگری مصرف شوداما غذاهای موجود در یک گروه را می توان جایگزین هم نمود بعنوان مثال در گروه غلات می توان نان را جایگزین برنج نمود، ولی نان را نمی توان جایگزین میوه یا سبزی کرد.