کانون سلامتی کانون سلامتی


فردا دیر است؛ امروز روز انتخاب شماست!

فردا دیر است؛ امروز روز انتخاب شماست!

خلاصه مطلب: حتما تا به حال نام بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون را شنیده‌اید. بله درست فکر کردید؛ این گروه بیماری‌ها را به نام بیماری‌های درازمدت و به اصطلاح مزمن می‌شناسند که امکان دارد تا پایان عمر همراه بیمار باشد و درمان قطعی برای آن وجود نداشته باشد. یکی از این بیماری‌ها دیابت یا...



حتما تا به حال نام بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون را شنیده‌اید. بله درست فکر کردید؛ این گروه بیماری‌ها را به نام بیماری‌های درازمدت و به اصطلاح مزمن می‌شناسند که امکان دارد تا پایان عمر همراه بیمار باشد و درمان قطعی برای آن وجود نداشته باشد.

یکی از این بیماری‌ها دیابت یا مرض قند است که همه افراد را در سراسر جهان تهدید می‌‌کند و هر روز بر تعداد این بیماران افزوده می‌شود. بارها و بارها شعار زیبای “همیشه پیشگیری بهتر از درمان است” را شنیده‌اید. این شعار بهترین راه مبارزه با دیابت را به ما نشان می‌دهد.

وقتی به دیابت مبتلا باشید…

وقتی به دیابت مبتلا باشید، بدن شما توانایی استفاده از غذاهایی را که می‌خورید نخواهد داشت. با توجه به اینکه قند بدن یک ماده مفید و ضروری است، بنابراین مواد قندی که می‌خورید باید وارد سلول‌های بدن شما شود. وقتی ماده‌ای به نام انسولین که کلید سلول‌ها برای ورود قند به داخل آن‌هاست، کم ترشح شود مواد قندی وارد سلول نشده و مقدار آن‌ها در خون شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. در این شرایط قند خون شما بالاست و به بیماری دیابت مبتلا شده‌اید.

عواملی که منجر به دیابت می‌شود

عوامل زیادی وجود دارد که منجر به بروز بیماری دیابت می‌شود، اما مهمترین این عوامل چاقی، عدم تحرک، عادت‌های نامناسب غذایی و حتی سیگار کشیدن می‌توانند باعث بروز دیابت شوند.

علائم و نشانه‌های قند خون بالا

  • تشنگی زود به زود
  • افزایش اشتهای بالا و سیری ناپذیزی
  • شب ادراری
  • خشکی دهان
  • کاهش وزن نسبت به گذشته

آیا می‌دانید فردا دیر است؟؟؟

همانطور که می‌دانید کم تحرکی و تغذیه نادرست منجر به چاق شدن شما می‌شود و متاسفانه چاقی و افزایش وزن مهمترین عامل ابتلا به بیماری دیابت است.هر چه امکانات رفاهی بیشتر شده و کشورها پیشرفته‌تر می‌شوند روش‌های تغذیه غلط و بی‌تحرکی زیادتر و از طرفی تعداد بیماران دیابتی بیشتر و بیشتر خواهند شد. درمان دیابت خیلی آسان نیست و این بیماری مشکلات خاصی را برای بیمار به وجود می‌آورد، پس بهترین راه حل، پیشگیری از دیابت است. البته با راه‌های بسیار ساده مانند: ورزش و فعالیت بدنی، رژیم غذایی مناسب و دوری از سیگار.

هرگز فراموش نکنید که فردا دیر است، از همین امروز راه‌های ساده بالا را به کار ببندید و به دوستان و همراهانتان هم توصیه کنید.

وقت انتخاب است!

ورزش کردن بهترین راهی است که می‌توانید برای سلامت خود انتخاب کنید. ورزش کردن باعث می‌شود شاداب و سرحال باشید، قد و وزن مناسبی داشته و زیباتر به نظر برسید. مخصوصا کودکان، بچه‌ها سعی کنید همیشه وزرش کنید. حتی وقتی با دوستانتان دور حیاط مدرسه می‌دوید یا با بچه‌ها فوتبال بازی می‌کنید، بدون اینکه فکر کنید و یا تصمیم گرفته باشید، در حال ورزش کردن هستید. وقتی ورزش می‌کنید، بدن شما قوی می‌شود، سالم هستید و کنتر هم بیمار می‌شوید.

مهمترین دلایل ورزش کردن شما چیست؟

  1. ورزش قلب شما را شاد می کند

قلب شما ماهیچه‌ای است که سخت کار می‌کند،هر روز خون روشن و پر از مواد غذایی را به قسمت‌‌های مختلف بدن شما می‌رساند و خون تیره‌ای را که غذا و انرژی خود را از دست داده، از بدن شما دور می‌کند.این ماهیچه هر روز کار می‌کند و نمی‌تواند به مرخصی برود. در اصل زندگی شما به کار و فعالیت قلبتان وابسته است. شما می‌توانید با ورزش کردن به آن کمک کنید و قدرت آن را بیشتر کرده تا قلبتان احساس شادی و نشاط بیشتر کند. پس سعی کنید ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید. شنا، پیاده روی سریع، فوتبال، بسکتبال، والیبال، دوچرخه سواری و فراموش نکنید که طناب بازی و لی لی و … هم جزو فعالیت‌های بدنی هستند.

  1. ورزش عضلات شما ار قوی می‌کند

ورزش باعث می‌شود ماهیچه‌های شما بزرگتر و قدرتمندتر شوند. ورزش‌هایی مثل دویدن،دوچرخه سواری و قایق سواری عضلات شمارا تقویت می‌کنند.

  1. ورزش کردن بدن شما را انعطاف پذیر می‌کند

بیشتر کودکان بدن‌های نرم و انعطاف پذیری دارند اما ورزش‌هایی وجود دارد که باعث انعطاف پذیری بیشتر بدن شما می‌شود. مثلا وقتی صبح‌ها از خواب بلند می‌شوید و احساس می‌کنید که عضلات شما خشک و سخت شده‌اند، چند حرکت ورزشی حس خوبی به شما می‌دهد. ورزش‌هایی مثل ژیمناستیک و حرکات کششی ساده لمس انگشتان شست پا و …

  1. ورزش سوخت و ساز بدن شما را متعادل می‌کند

غذاهای مختلف به بدن شما انرژی می‌دهند و سوخت لازم برای حرکت کردن بدن را تامین می‌کنند. شما به این انرژی نیاز دارید تا بتوانید راه بروید، نفس بکشید و کارهایتان را انجام دهید اما اگر فعال باشید و ورزش کنید بدن شما به انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر آدم تبنل و بی‌تحرکی باشید، بدن شما به غذا و انرژی کمتری احتیاج دارد. اگر همان قدر که بدن شما نیاز دارد غذا بخورید و اگر به همان اندازه ورزش کنید و غذایتان را خوب بخورید، وزن متعادلی خواهید داشت.

  1. ورزش کردن به شما حس خوبی می‌دهد

این خیلی خوب است که با انجام دادن فعالیت‌های لذت بخشی مثل دویدن، پریدن از روی طناب و بازی گروهی با دوستانتان بتوانید بدن قوی، محکم و انعطاف پذیری داشته باشید. اما یکی دیگر از بهترین فایده‌های ورزش کردن این است که شاداب و خوش اخلاق خواهید بود. وقتی ورزش می‌کنید ماده‌ای در بدن تولید می‌شود که باعث می‌شود احساس شادی کنید.