کانون سلامتی کانون سلامتی


مروری بر روش زندگی بیماران دیابتی

مروری بر روش زندگی بیماران دیابتی

خلاصه مطلب: انتخاب الگوی غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی برای حفظ سلامتی فرد در زندگی روزمره و آینده ضروری می باشد. اگر فردی دیابتی یا در خطر ابتلا به دیابت می باشید، لازم است با پزشک، متخصص تغذیه یا مشاوران بیماری دیابت، به منظور گنجاندن رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی در برنامه روزانه خود مشورت نمایید....



انتخاب الگوی غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی برای حفظ سلامتی فرد در زندگی روزمره و آینده ضروری می باشد. اگر فردی دیابتی یا در خطر ابتلا به دیابت می باشید، لازم است با پزشک، متخصص تغذیه یا مشاوران بیماری دیابت، به منظور گنجاندن رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی در برنامه روزانه خود مشورت نمایید.

عوامل زیر می تواند به تنظیم قند خونتان کمک کند:

  1. مصرف رژیم غذایی سالم و متعادل
  2. فعالیت مداوم و منظم فیزیکی
  3. کنترل قند خون
  4. استفاده از داروهای دیابتی مناسب (در صورت امکان)
  5. رژیم غذایی سالم

علاوه بر افراد دیابتی، اصول تغذیه سالم به بقیه افراد نیز توصیه می شود. بنابراین عمل کردن به نکات زیر می تواند برای شما و همچنین خانواده تان مفید باشد.

  • اطمینان خاطر یابید که غذاهای مورد مصرف تان متنوع و شامل سبزیجات، میوه، گوشت، مواد خوراکی جایگزین و همچنین نان ها و غلات می باشد. مصرف گوشت های فاقد چربی، ماهی، مرغ، لوبیا، عدس و لبنیات کم چرب را می توانید در  برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.
  • هر روز میزان وعده های غذایی تان مشابه به روزهای دیگر و در یک ساعت خاص باشد، همچنین به اندازه کافی پروتئین دریافت کرده و از پرخوری نیز پرهیز نمایید.
  • اگر در رفت و آمد هستید (مثلا مسافت بین منزل و محل کا رتان زیاد می باشد) مقداری مواد خوراکی قابل حمل را با خود داشته باشید.

راه های تناسب اندام      

مرکز سلامت کانادا 60-30 دقیقه فعالیت فیزیکی ملایم را در زندگی روزانه، به افراد توصیه می کند از راهنمای فعالیت فیزیکی در سایت http://www.phac-aspc.gc.ca/pau-uap/paguide/index.html   دیدن کنید.

پیاده روی تند، دوچرخه سواری، جمع کردن برگ ها، شنا کردن، ایروبیک در آب، همگی به عنوان فعالیت روزانه شما محسوب می شوند .

  • هدف برای یک وزن مناسب.
  • کاهش 15-10 پوند (7-4 کیلو گرم) دیابت شما را کنترل خواهد کرد، همچنین باعث بهبود سلامت شما خواهد شد. نموداری برای اندازه گیری وزن تان تهیه نمایید.

قبل از انجام هر گونه نرمش یا فعالیت فیزیکی با پزشک تان مشاوره نمایید، زیرا ممکن است به تغییر دادن برنامه غذایی و داروهای تان نیاز پیدا کنید.

قند خونتان را کنترل و تنظیم کنید.

با گروه سلامتی خود مشورت کنید، تا قند خون مناسب شما از طریق آزمایشات معمول مشخص شود.

اگر شما وابسته به انسولین یا دارو می باشید، هر روز داروها را منظم در یک زمان ثابت مصرف نمایید و مصرف آن را پشت گوش نیندازید. همچنین به خاطر داشته باشید، زمانیکه برای صرف غذا بیرون می روید داروهای تان همراه خود ببرید.