کانون سلامتی کانون سلامتی


مناسب‌ترین ورزش برای دیابتی‌ها

مناسب‌ترین ورزش برای دیابتی‌ها

خلاصه مطلب: یکی از فواید ورزش، پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و تا حدودی کنترل این بیماری‌ها است. متخصصین تغذیه و دیابت نیز افراد سالم و بیماران مبتلا به دیابت را به انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، برای پیشگیری از دیابت، اضافه وزن و کنترل قند خون در بیماران دیابتی تشویق می‌کنند. به همین خاطر ورزش می‌تواند...



یکی از فواید ورزش، پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت و تا حدودی کنترل این بیماری‌ها است. متخصصین تغذیه و دیابت نیز افراد سالم و بیماران مبتلا به دیابت را به انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، برای پیشگیری از دیابت، اضافه وزن و کنترل قند خون در بیماران دیابتی تشویق می‌کنند.

به همین خاطر ورزش می‌تواند به عنوان جزء جدا نشدنی از برنامه‌های روزانه، به همه افراد توصیه شود و افرادی که به دیابت مبتلا شده‌اند، با انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده کمک زیادی به کنترل و کاهش وزن، کاهش بیماری‌های قلبی، متعادل نگه داشتن چربی خون و بهبود قند خون می‌کنند. حتی برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به انواع دیابت قرار دارند، ورزش می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کرده و کمک زیادی به کنترل وزن و رسیدن به اندامی متناسب کند.

تاثیر ورزش در کنترل و پیشگیری از دیابت

ورزش به همراه فعالیت بدنی، باعث افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین می‌شود و در نهایت موجب کاهش قند خون خواهد شد. فعالیت‌های فیزیکی به علت سوخت چربی بدن، باعث کاهش وزن می‌شود و حتی به افزایش انرژی، کاهش استرس و تنظیم فشار خون کمک خواهد کرد. در کل می‌توان گفت، میزان کاهش انسولین بسته به میزان فعالیت شما و مدت زمان ورزش، متغییر خواهد بود. برای مثال: با کاهش ۱۰ درصدی انسولین میزان فعالیت شما سبک و مدت زمان ورزش کمتر از ۱ ساعت خواهد بود و با کاهش ۴۰ درصدی انسولین، فعالیت بدنی شما زیاد و مقدار زمان صرف شده برای ورزش از ۳ ساعت هم بیشتر خواهد شد.

بدیهی است که قبل از شروع ورزش، لازم است با گرم کردن بدن، ماهیچه‌ها را برای فعالیت‌های هوازی آماده کرده و قبل از شروع ورزش تا ۱۵ دقیقه بدن خود را گرم کنید.

 

توصیه‌های ایمنی در ورزش

ترکیب ورزش، رژیم غذایی، دارو و انسولین می‌تواند به کنترل قند خون و دیابت تاثیر بسیاری بگذارد و در این میان ورزش برای پیشگیری از دیابت، کاملا ضروری است. وقتی شما به دیابت مبتلا هستید، در واقع قند خون شما بیش از حد نرمال است و میزان بالای قند خون برای سلامتی شما زیان‌آور است.

فراموش نکنید ورزش‌های سختی که باعث فشار در مویرگ‌های چشم شما می‌شوند، مثل بلند کردن وزنه سنگین، باعث تشدید مشکلات چشمی شما خواهد شد. اگر شما با اختلالات حسی (نوروپاتی) در پاهای خود مواجه هستید از پیاده‌روی طولانی مدت بپرهیزید. در زمان ورزش از جوراب و کفش مناسب استفاده کنید و سعی کنید بعد از ورزش، پاهایتان را از لحاظ زخم و بریدگی و … بررسی کرده تا در صورت مشاهده، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

بهتر است در مورد “زمان ورزش” با پزشک خود مشورت کنید. چراکه که متخصصین بر حسب برنامه رژیم غذایی و میزان دارو و انسولین دریافتی بدن شما، مناسب‌ترین زمان ورزش را برای شما مشخص خواهد کرد. معمولا بهترین زمان ورزش برای بیماران دیابتی ۱ الی ۲ ساعت بعد از صرف هر وعده غذایی است. زمانی که قند خون ناشتا شما بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ باشد، بهتر است از ورزش کردن صرف نظر کنید و زمانیکه قند ‌خون شما خیلی پایین و یا خیلی بالاست، هرگز ورزش نکنید. حتی اگر مایلید بیش از یک ساعت ورزش کنید، در فواصل زمانی مشخص، اندازه گیری قند‌ خون‌تان را‌ فراموش نکنید. سعی کنید همیشه مقداری آبنبات همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز و افت فشار و کاهش قند خون استفاده کنید.

 

فواید ورزش و تاثیر آن بر دیابت:

  •         کاهش قند خون و فشار خون
  •         کاهش وزن
  •         افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد
  •         کاهش خطر سکته و حمله‌های قلبی
  •         افزایش انرژی برای کار
  •         کاهش بافت چربی بدن
  •         منعطف نگه داشتن مفاصل
  •         استحکام استخوان‌ها
  •         بهبود توانایی بدن در استفاده از هورمون انسولین
  •         کمک به کاهش استرس

 

فعالیت‌های فیزیکی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت:

  •         فعالیت‌های بدنی روزمره
  •         ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک
  •         انجام تمرین‌های قدرتی
  •         انجام تمرین‌های کششی
  •         پیاده‌روی با روحیه‌ای شاداب
  •         انجام ورزش شنا
  •         دوچرخه سواری

پزشک متخصص شما می‌تواند شما را راهنمایی کند که کدام یک از فعالیت‌های بدنی برای سلامت شما بهتر است.