کانون سلامتی کانون سلامتی


می‌خواهم سالم بمانم

می‌خواهم سالم بمانم

خلاصه مطلب: بسیاری از شما مایلید با آگاهی كامل در ماه رمضان روزه بگیرید و این را بدانید كه روزه‌ باعث تشدید یا ایجاد بیماری‌ می‌شود یا نه؟ و اگر در بعضی موارد منجر به تشدید بیماری شما می شود چه راهکاری باید به کار گرفت؟   اگر به دیابت مبتلا شده اید و برای کاهش قند...



بسیاری از شما مایلید با آگاهی كامل در ماه رمضان روزه بگیرید و این را بدانید كه روزه‌ باعث تشدید یا ایجاد بیماری‌ می‌شود یا نه؟ و اگر در بعضی موارد منجر به تشدید بیماری شما می شود چه راهکاری باید به کار گرفت؟

 

اگر به دیابت مبتلا شده اید و برای کاهش قند خون تان قرص قند مصرف می کنید و به بیماری مزمن دیگری مبتلا نیستید؛ اگر این روزها قند خون تان در حد قابل قبولی بوده و دچار کاهش قند خون نشده اید، این احتمال وجود دارد که بتوانید روزه بگیرید. اما اگر انسولین تزریق می کنید، بعید به نظر می رسد که بتوانید روزه را تحمل کنید، پس بهتر است از خیر روزه بگذرید!

 

خطر بیخ گوش است!

شاید بتوان گفت خطرناک ترین عارضه روزه داری در ماه رمضان، کاهش بیش از اندازه قند خون است. شایع‌ ترین اختلالات در کاهش قند خون ممکن است با علائمی نظیر سرگیجه، ‌تپش قلب، بی حالی شدید، عرق سرد، تار شدن دید، گرسنگی شدید به همراه لرزش بدن و در بدترین حالت به بیهوشی و کما منجر شود.

اما اگر مصمم به گرفتن روزه هستید، در طول روز ضروری است که حداقل چهار تا پنج مرتبه با دستگاه اندازه گیری” گلوکومتر” قند خون تان را اندازه بگیرید. بهتر است بررسی قند خون به صورت ناشتا قبل از افطار انجام شود. در این شرایط اگر قند خون تان کمتر از ۵۰ بود، نباید به روزه داری ادامه دهید و اگر دستگاه اندازه گیری در دسترس تان نبود و در طول روزه دچار ضعف، سرگیجه یا حالت تهوع شدید، فوراً یک آبنبات میل کرده یا با خوردن شیرینی و شربت از بروز عوارض ناگوار جلوگیری کنید. حتی اگر قند خون تان بالای 250 بود نیز باید روزه خود را افطار کرده و فوراً آب بدن خود را تامین کنید.

 

فوت فن های روزه داری

شاید برای شما هم جالب باشد كه بدانید در این ماه هم رعایت رژیم دیابتی برای شما الزامی بوده و سعی کنید با رعایت نکاتی در جهت حفظ سلامتی خود، قند خون تان را مرتباً کنترل کنید. به این ترتیب در زمان افطار تا سحر، نباید میزان کالری دریافتی تان را نسبت به قبل افزایش داده و تا می توانید از مصرف شیرینی های ویژه این ماه “زولبیا و بامیه” بپرهیزید؛ چراکه زولبیا و بامیه علاوه بر حجم زیادی از قندهای ساده، با مقدار زیادی روغن سرخ می شوند، نه فقط برای افراد مبتلا به دیابت، بلکه برای افراد سالم نیز انتخاب مناسبی نیست. شما می توانید در صورت تمایل به مواد غذایی شیرین از مربا و انواع نوشیدنی های سرد و گرم که با شیرین کننده های کم کالری ترکیب شده اند، استفاده کرده و با حلوا، شله زرد و فرنی هایی که از شکرهای کم کالری تهیه شده اند خودتان را به مهمانی شیرین، اما کم کالری دعوت کنید.

 

بخور نخورهای مهمونی خدا

همان‌طور كه خودتان هم می‌دانید بهتر است هنگام افطار با یک صبحانه ساده و چای کم رنگ شروع کرده و بعد از یک ساعت از غذاهای سبک و کم چرب یا یک پیاله سوپ استفاده کنید. همچنین برنامه غذایی سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید و با مصرف حبوبات، نان سبوس دار، میوه، سبزی و سالاد در سحر تا حد قابل توجهی گرسنگی تان را کاهش دهید. یه یاد داشته باشید که نوشیدن آب کافی (بین 8 تا 12 لیوان) باعث می شود تا شما در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید.

در خصوص قرص های تان بهتر است در زمان افطار قرص صبح و ظهر و هنگام سحر قرص شب را مصرف نمایید و اگر احیاناً قرص تان را در یک وعده فراموش کردید، توصیه می کنیم در آن روز خود را از گرفتن روزه معاف کنید.

کاملا معلوم است که حضور شما در مهمانی های خانوادگی و دوستانه بسیار بر روحیه شما تاثیرگذار است، اما هیچگاه فراموش نکنید، این شما هستید که تا سال های سال با رعایت صحیح رژیم دیابتی خود، سلامتی را به زندگی خود هدیه می دهید.

 

یک قدم جلوتر از رژیم لاغری

و کلام آخر اینکه با انجام فعالیت بدنی در حد نرمال (بهتر است صبح ها انجام گیرد) در زمان روزه داری زمان بهتر برای تان سپری خواهد شد، اما مراقب کاهش قند خون خود نیز باشید. ورزش کوتاه مدت (حدود 15 دقیقه) و البته سبک هنگام صبح، می تواند بدون آسیب به بدن تان شما را سرحال و شاداب نگه دارد و با لذت روزه بگیرید و سالم بمانید.