کانون سلامتی کانون سلامتی


چای، نوش داروی درمان دیابت!

چای، نوش داروی درمان دیابت!

خلاصه مطلب: چای یکی از نوشیدنی‌های ملی خیلی از کشورها از جمله کشور ما می‌باشد و تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد که چای نوشیدنی سالمی بشمار می‌رود. چای فوائد زیادی برای سلامتی دارد که از جمله می‌توانبه بهبود حساسیت به انسولین نام برد. اگرچه نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات مفید چای برای سلامتی زمانی...



چای یکی از نوشیدنی‌های ملی خیلی از کشورها از جمله کشور ما می‌باشد و تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد که چای نوشیدنی سالمی بشمار می‌رود. چای فوائد زیادی برای سلامتی دارد که از جمله می‌توانبه بهبود حساسیت به انسولین نام برد. اگرچه نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که اثرات مفید چای برای سلامتی زمانی بهبود می‌یابد که بدون شیر مصرف شود.

 

فوائد چای

نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف چای می‌تواند در موارد زیر باعث بهبود سلامت شود:

  •        بهبود حساسیت به انسولین
  •        نگهداری فشار خون در محدوده مجاز
  •        جلوگیری از ایجاد لخته خون
  •        کاهش ریسک ابتلا به بیماری های کاردیوواسکیولار
  •        کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2
  •        کاهش ریسک ابتلا به سرطان

 

مصرف چای چگونه به کنترل دیابت کمک میکند؟

محققین معتقدند که مصرف چای‌های مختلف مانند چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ که حاوی پلی فنول‌ها هستند، می‌تواند باعث افزایش فعالیت انسولین شود. در یک تحقیق که در سال 2002 در آمریکا در این خصوص انجام شد مشخص شد که اضافه کردن شیر به چای باعث کاهش اثرات مثبت چای بر حساسیت انسولین شد.

 

آیا چای می‌تواند باعث جلوگیری از ابتلا به دیابت شود؟

پلی فنول‌ها به داشتن خواص آنتی اکسیدانی معروف هستند که می‌تواند در برابر التهابات و مواد سرطان‌زا (کارسینوژن) از بدن محافظت کند. به بیان دیگر خواصی که چای دارد می‌تواند از پیشرفت انواع دیابت و مخصوصا دیابت نوع 2 و همچنین سرطان جلوگیری کند. تحقیقی که در سال 2009 در هلند انجام شد نشان داد که نوشیدن 3 فنجان چای (یا قهوه) می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 40 درصد کاهش دهد.

عوامل دیگری که می‌توانند از ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری کنند عبارتند از:

  •        مصرف حداقل مواد غذایی فراوری شده
  •        مصرف روزانه سبزیجات تازه
  •        انجام فعالیت‌های فیزیکی بصورت روزانه
  •        ترک کردن سیگار
  •        ترک یا مصرف حداقلی نوشیدنی‌های الکلی

 

چای و کاهش استرس

چای همچنین دارای عناصر ریز مغذی بنام فلاونوئید است که به بدن کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. انواع مختلفی فلاونوئید وجود دارد که هر یک خواص سلامت‌بخش مخصوص به خود را دارند.  یک فلاونوئید بخصوص که در چای وجود دارد “تئانین” نام دارد که می‌تواند به کاهش استرس و کنترل فشار خون کمک شایانی کند.

بهترین نوع چای برای نوشیدن کدام است؟

تحقیقات اخیری که در این مورد انجام شده است نشان می‌دهد که اثربخشی چای سیاه و چای سبز برای سلامت یکسان است.

انواع دیگر چای که تحقیقات مشخص کرده است که تاثیر خوبی بر روی سلامت بدن دارد عبارتند از:

  •        چای اولانگ
  •        چای بابونه
  •        چای رویبوس (Rooibos)
  •        چای زنجبیل