کانون سلامتی کانون سلامتی


چطور ورزش و پمپ انسولین با هم مَچ می‌شوند!؟

چطور ورزش و پمپ انسولین با هم مَچ می‌شوند!؟

خلاصه مطلب: پمپ انسولین و ورزش ورزش برای سلامت شما خوب است! ممکن است بگویید خب اینکه معلوم است. اما در واقع فعالیت بدنی منظم قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را در بلند مدت بهبود می‌بخشد که در نهایت میزان نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد. بیماران دیابتی از ورزش‌های فیزیکی نیز سود...



پمپ انسولین و ورزش

ورزش برای سلامت شما خوب است! ممکن است بگویید خب اینکه معلوم است. اما در واقع فعالیت بدنی منظم قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را در بلند مدت بهبود می‌بخشد که در نهایت میزان نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد. بیماران دیابتی از ورزش‌های فیزیکی نیز سود می‌برند، چرا که ورزش از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌کند و این خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی را کاهش می‌دهد. چربی‌های “بد”، مانند تری گلیسیرید و کلسترول LDL، کاهش می‌یابند؛ کلسترول HDL یا “خوب” بالا می‌رود، در حالی که فشار خون و ضربان قلب نیز پایین می‌آیند. علاوه بر این ورزش، کمک می‌کند تا بدن شما سالم و روی فرم باقی بماند.

بله: ورزش و پمپ انسولین با هم مَچ می‌شوند!

هر فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که از لحاظ جسمی فعال است، می‌داند که بعضی شرایط خاصی می‌توانند سطح قند خون را – با وجود تمام اثرات مثبت – بی‌ثبات کنند؛ چرا که با بدن شما تنظیم نشده‌اند. پمپ درمانی انسولین یک راه حل عالی برای این مشکل ارائه می‌دهد.

 

کدام ورزش؟

فردی که مبتلا به دیابتاست می‌تواند بسیاری از ورزش‌ها را انجام دهد. به خاطر اثرات قلبی عروقی مثبت، به ویژه ورزش‌های استقامتی مانند دویدن، دوچرخه سواری، پیاده روی و غیره مناسب هستند. شنا نیز ورزش مناسبی است، هرچند ممکن است در حین شنا مجبور به حذف پمپ انسولین شوید. در این مورد به توصیه‌های کارخانه سازنده عمل کنید. حتی هنرهای رزمی و ورزش‌هایی که در آن‌ها تماس بدن وجود دارد نیز مجاز هستند، اما در این مورد شما باید پمپ انسولین خود را بکنید چراکه ممکن است کاتیتر گیر بیفتد و یا سوزن به صورت ناخواسته از جایش کنده شود.

 

چه زمانی شروع کنیم؟

همه پمپ‌های انسولین این گزینه را دارند که درصدی از نرخ انسولین پایه را برای یک دوره خاص از زمان کاهش دهند. بسته به نوع انسولین استفاده شده، کاهش نرخ انسولین پایه یک ساعت قبل از استفاده از آنالوگ‌های انسولین یا دو ساعت قبل از استفاده از انسولین استاندارد شروع می‌شود.

کاهش نرخ پایه

میزان کاهش نرخ انسولین پایه وابسته به دو موضوع است 10مدت زمان تمرین 20وضعیت جسمی.

هرچه مدت زمان یک فعالیت بدنی، مانند پیاده‌روی تمام روز، بیشتر باشد باید نرخ انسولین پایه بیشتر کاهش یابد. هر کسی که برای این کار آموزش ندیده و هیچ تجربه‌ای در استفاده از پمپ انسولین در طول ورزش کردن ندارد, باید از تیم دیابت خود مشاوره بگیرد.

نیازهای افراد مختلف متفاوت است

هیچ قانون سریعی برای کاهش نرخ پایه وجود ندارد. اصل اساسی این است که: برای جلوگیری از هیپوگلیسمی (کاهش قند خون)، باید با تمرین‌های آرام شروع کنید. مقابله با انسولین کمی بیشتر از حد، آسان‌تر از این است که در صورت تزریق کم، از ابتلا به هیپوگلیسمی در طول تمرین رنج ببرید.

مقدار زیاد قندخون بعد از ورزش

هر کسی که می‌داند چگونه نرخ انسولین پایه را کاهش دهد و در ورزش نیز موفق است. هنوز هم ممکن است گاهی اوقات سطح گلوکز خون بالایی را تجربه کند. یک دلایل این اتفاق می‌تواند این باشد که قند خون او در در وهله اول بسیار بالا بود و در حال حاضر نیز با کمبود انسولین مواجه است. بنابراین قبل از اینکه شما شروع به ورزش کردن کنید باید همیشه قند خون خود را اندازه گیری کرده و در صورت بالا بودن، خون خود را برای وجود کتون چک کنید، اگر در خود شما کتون وجود داشت درمان سطوح بالاتر را به تعویق بیاندازید.

با مقادیر بسیار کم شروع نکنید

اندازه‌گیری قند خون قبل از ورزش برای داشتن عدد قند خون کمتر ضروری است. قبل از شروع ورزش، مقدار قند خون شما باید بین 809 و 1000 میلی مول / لیتر باشد. اگر هر مقداری کمتر از آن باشد، شما به کربوهیدرات‌های معمولی مانند موارد موجود در آبمیوه یا موز برای باز گرداندن قند خون خود به محدوده اولیه نیاز دارید.

جایگزینی ذخایر گلیکوژن در عضله

پس از ورزش، ذخایر قند خون خالی می‌شوند. این ممکن است به کرّات منجر به کمبود قند خون شود، چرا که کربوهیدرات‌ها به محل ذخایر قند خون حرکت کرده و در نتیجه ذخایر گلیکوژن عضله‌ای را کاهش می‌دهند. بنابراین پس از ورزش، کاهش نرخ انسولین پایه توصیه می شود – زمان این کاهش نیز باید به مدت دو برابر زمان ورزش باشد.

به دست آوردن تجربه

اصل اساسی این است: هیچ قانون سریعی برای بیماران دیابتی برای تنظیم انسولین درمانی خود بر اساس ورزش انتخابی خودشان وجود ندارد. با این حال، با این راهنمایی هر کسی می‌تواند به آرامی به خود درمانی “شخصی” خود نزدیک شود.

ورزش کردن ایمن

یک یا دو ساعت قبل از ورزش نرخ انسولین پایه خود را کاهش دهید.

اندازه گیری قبل از ورزش:

  • قند خون زیر 803 میلی مول / لیتر: نوشیدن و یا خوردن 20 – 30 گرم کربوهیدرات و منتظر ماندن به مدت 20 دقیقه،
  • قند خون بالای 1309 میلی مول / لیتر: بررسی خون برای وجود کتون‌ها- در صورت مثبت بودن، ابتدا سطوح بالا را اصلاح کنید و از ورزش کردن تا زمان کاهش قند خون به مقدار هدف شما، خودداری کنید.

در صورت وجود هر گونه علائم کمبود قند خون ورزش را متوقف کنید و 10 – 15 گرم کربوهیدرات سریع الاثر مصرف کرده و قند خون را پس از 15 دقیقه دوباره چک کنید.

بعد از ورزش نرخ انسولین پایه خود را برای مدتی حفظ کنید. قند خون خود را اندازه بگیرید: مقادیر کم قند خون را با مصرف کربوهیدرات جبران کنید، به دلیل اثر از بین رفتن گلیکوژن عضلانی برای مدتی قند خون خود را در سطح بالا نگه دارید.