کانون سلامتی کانون سلامتی


یوگای بارداری

یوگای بارداری

خلاصه مطلب: افزایش وزن طبیعی هنگام آبستنی سبب تغییر محل مرکز ایستایی بدن گشته و روی توازن و تعادل بدن نیز تاثیر می گذارد. با کمک تمرین های کششی، آموزش تنفس صحیح ، تن آرامی، تمرکز و ماساژ می توان سبب تسکین این دردها و نیز کاهش ترس و هیجان، از بین بردن اضطراب، افزایش اعتماد به...



افزایش وزن طبیعی هنگام آبستنی سبب تغییر محل مرکز ایستایی بدن گشته و روی توازن و تعادل بدن نیز تاثیر می گذارد. با کمک تمرین های کششی، آموزش تنفس صحیح ، تن آرامی، تمرکز و ماساژ می توان سبب تسکین این دردها و نیز کاهش ترس و هیجان، از بین بردن اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و بردباری وهم چنین ایجاد رفتارهای مثبت گردید.

فواید ورزش در بانوان:
• افزایش انرژی
بارداری می تواند توان و انرژی بدن را پایین بیاورد. اما ورزش منظم و مرتب به شما کمک خواهد کرد تا از پس کارهای روزانه تان بر بیایید و با برنامه های فشرده روزانه تان ،خودتان را وفق دهید. ورزش سیستم قلبی عروقی شما را تقویت کرده، بدین ترتیب کمک می کند به سادگی خسته نشوید. وقتی عضلات شما قوی و کشسان است، برای انجام دادن فعالیت ها به انرژی کمتری نیاز خواهید داشت حتی اگر این فعالیت فقط رفتن به سوپر سر کوچه برای خرید و یا نشستن در جلسه ا ی کاری در دفترتان باشد.
• خواب بهتر
بعلت اضافه وزن دوران بارداری، پیدا کردن وضعیتی که بتوان براحتی با آن خوابید ، دشوار است. اما ورزش ها به شما کمک می کنند انرژی های اضافی سوزانده شود و شما به اندازه ی کافی خسته شوید تا به خواب عمیق تر ،آرام تر و راحت تری فرو روید.
• کاهش احساس کوفتگی و خستگی
ورزش های دوران بارداری سبب کشش و تقویت عضلات شما می شود. و شما بهتر می توانید با دردها و کوفتگی های این دوران سازش پیدا کنید.کشش ها سبب تخفیف دردهای پشت شده و پیاده روی نیز جریان گردش خون شما را بهبود می بخشد.
• آمادگی برای زایمان
هر چه وضعیت بدنی شما مناسب تر باشد، شما در هنگام زایمان قوی تر خواهید بود. به دنیا آوردن نوزاد، مانند مسابقه ی ماراتن است و به بنیه ی مناسب، عزم و اراده و تمرکز نیاز دارد.
کاهش استرس و بالا بردن روحیه
تولد کودک، یک تغییر بسیار بزرگ است. تجربه ی لحظه ای که هم زمان با احساس نگرانی و اضطراب را همراه دارد. به گفته محققین ورزش سبب افزایش سطح سروتونین خون می شود که یک فراورده ی شیمیایی مغز است و با خلق و خو در ارتباط است و از بروز افسردگی جلوگیری می کند.
• افزایش اعتماد به نفس
افزایش وزن این دوران در حدودی است که پیش از این سابقه نداشته اید و افزایش سایز، می تواند برای تان ناامید کننده باشد . اما فعال نگه داشتن بدن به شما کمک می کند افزایش وزن تان را در محدوده نرمال نگه دارید. این امر، احساس رضایت خاطرتان را به دنبال خواهد داشت.
• سریع تر برگشتن حالت بدن به وضعیت پیش از بارداری
این عامل به تنهایی، می تواند در بسیاری از خانم های باردار، انگیزه ی کافی برای انجام برنامه های ورزشی را ایجاد کند. وقتی شما توان عضلات تان را در دوران بارداری تان حفظ کنید، بدن شما برای برگرداندن وضعیت به پیش از بارداری، راحت تر اقدام می کند.

شما می‌توانید بسیاری از این روش‌ها را که در طی بارداری توصیه می‌شود در طی فعالیت‌های دیگر روزانه‌تان انجام دهید.

برخی ورزش های پا را می توان در حالی که پشت میز نشسته اید و یا در حال خواندن کتاب و یا تماشای تلویزیون هستید، انجام دهید. ورزش های پر خطر و نا مناسب برای دوران بارداری ورزش هایی مانند غواصی زیر آب، اسب سواری، اسکی روی سطح شیب دار، اسکی روی آب، اسکی روی برف، تنیس، کوه نوردی، شیرجه ، ورزش های رزمی ، دوچرخه سواری در سه ماهه دوم و سوم و …. هستند .ورزش های بدون خطر و مناسب برای دوران بارداری ورزش هایی مانند یوگا بارداری، پیاده روی، شنا، تمرین های کششی ، تمرینات تنفسی و آرام سازی، کلاس های ایروبیک سبک ، تمرینات ایروبیک در آب ، حرکات موزون و … هستند. ورزش های ویژه ا ی نیز وجود دارند که برای دوره بارداری امن و بی خطرند حتی برای مبتدی ها. پیاده روی ورزشی بسیار مناسب برای همه است. پیاده روی تند تمام بدن را درگیر ورزش می کند. و انجام دادنش برای مفاصل وعضلات ساده است. اگر شما پیش از بارداری تان ورزش نمی کرده اید ، پیاده روی بهترین روش برای شما، شروع یک برنامه ورزشی است .