کانون سلامتی کانون سلامتی


یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت

یک رژیم غذایی مناسب برای دیابت

خلاصه مطلب: هیچ غذایی به طور کامل برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع نیست. اگر در حال حاضر به طور معقول غذا می خورید لازم نیست که تغییرات زیادی را در رژیم غذایی و کنترل شرایط خود اعمال کنید. فقط باید بدانید که چه مقدار از یک چیز را باید به چه میزان بخورید و دلیلش این...



هیچ غذایی به طور کامل برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع نیست. اگر در حال حاضر به طور معقول غذا می خورید لازم نیست که تغییرات زیادی را در رژیم غذایی و کنترل شرایط خود اعمال کنید. فقط باید بدانید که چه مقدار از یک چیز را باید به چه میزان بخورید و دلیلش این است که مقدار کربوهیدراتی را که در یک زمان مصرف می کنید بر میزان قند خون شما تاثیر زیادی دارد.

کنترل کربوهیدرات ها به کنترل میزان قند خون شما کمک می کند. کربوهیدرات ها منبع اصلی تولید انرژی در بدن هستند. قند به صورت کربوهیدرات در خون شکسته می شوند و پس از آن ذخیره شده و برای تولید انرژی به کار می روند. دیابت بر توانایی انتقال قند در خون و ذخیره سازی آن تاثیر می گذارد. این بدین معنی است که مصرف زیاد کربوهیدرات ها منجر به فشار خون بالا می شود. در حالی که خوردن مقدار کم آن، میزان قند خون شما را کاهش می دهد. بنابراین برای کمک به کنترل قند خون خود باید مقدار مشابهی از کربوهیدرات های سالم را هر روز در ساعت معینی بخورید.

کربوهیدرات ها منابعی برای سلامتی هستند

بسیاری از مواد غذایی من جمله نان ، شیر و آبنبات چوبی حاوی کربوهیدرات هستند. فقط برخی از منابع کربوهیدرات ها سالم تر از بقیه هستند. کربوهیدرات های سالم انرژی (کالری)، ویتامین ها، مواد معدنی و گاهی اوقات فیبر را تامین می کنند. کربوهیدرات های کمتر سالم مانند شکر کالری کمتری را فراهم می کنند، اما ارزش غذایی دارند. کربوهیدرات های سالم برای تولید انرژی و تغذیه خوب مهم هستند. بنابراین آن ها را به بخشی از رژیم غذایی متعادل و روزانه خود تبدیل کنید.

کربوهیدرات های سالم عبارتند از:

  • غلات کامل (نان سبوس دار، غلات، حبوبات، کراکر، پاستا و غیره)
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی

کربوهیدرات های کمتر سالم عبارتند از:

  • میوه ها و یا نوشیدنی های مناسب برای ورزش با قند اضافی
  • آبنبات
  • شیرینی وکیک
  • دسر لبنی با کالری و چربی بالا (بستنی)

چرا تعداد کربوهیدرات را محاسبه می کنیم؟

کلید زندگی سالم برای افراد مبتلا به دیابت، کنترل میزان قند خون آنان در محدوده توصیه شده و در طول روز می باشد. دکتر یا متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا میزان مصرف کربوهیدرات روزانه خود را تعیین کنید. تعیین این میزان به شما کمک می کند تا احساس بهتری کنید و سالم بمانید. به همین دلیل است که تعداد کربوهیدرات ها را محاسبه می کنیم.

چگونه باید میزان کربوهیدرات ها را محاسبه کنیم؟

  • جدول غذایی را بخوانید و به میزان مصرف هر گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی توجه داشته باشید.
  • به برنامه غذایی که توسط دکتر و یا متخصص تغذیه برای شما تجویز شده است مراجعه کنید تا به میزان مصرف کربوهیدرات ها در هر وعده غذایی و یا میان وعده خود پی ببرید.

بهترین راه برای کمک به کنترل تعداد کربوهیدرات هایی که روزانه مصرف می کنید، استفاده از شیرین کننده بدون کالری ماردین است. سوکرالوز شیرین کننده بدون کالری ماردین است که درهر وعده غذایی 0 کالری و 0 گرم کربوهیدرات دارد. پودر سبک و محصولات بسته بندی شده ماردین مانند سایر شیرین کننده های بدون کالری موجود در بازار حاوی مقادیر کمی از کربوهیدرات ها (کمتر از 1 گرم در هر وعده غذایی) برای تامین حجم و بافت مورد نیاز هستند. در صورتی که افراد مبتلا به دیابت بیش از 4 بسته و یا بیش از 8 قاشق چای خوری از شیرین کننده سبک و بدون کالری ماردین را در یک زمان مصرف کنند به شمارش کربوهیدرات ها نیاز دارند. پس از شیرین کننده ماردین استفاده کنید و از خوردن غذاهای دلخواه تان با مصرف شکر کمتر لذت ببرید. در صورت نیاز به شکر از شیرین کننده بدون کالری ماردین در دستور غذاهای دلخواه تان استفاده کنید.