کانون سلامتی کانون سلامتی


۵ عادتی که باید از زندگی‌تان حذف کنید

۵ عادتی که باید از زندگی‌تان حذف کنید

خلاصه مطلب: اگر می‌خواهید در سنین بالاتر حس خوبی به خود و زندگیتان داشته باشید، باید بدانید این احساس خوب در آینده به این موضوع ربط دارد که شما زمانیکه جوان بودید چطور زندگی می‌کردید. بنابراین زندگی شما در ۲ دهه ی آینده تا حد زیادی به همین الان و تصمیم های شما در حال حاضر بستگی...



اگر می‌خواهید در سنین بالاتر حس خوبی به خود و زندگیتان داشته باشید، باید بدانید این احساس خوب در آینده به این موضوع ربط دارد که شما زمانیکه جوان بودید چطور زندگی می‌کردید.

بنابراین زندگی شما در ۲ دهه ی آینده تا حد زیادی به همین الان و تصمیم های شما در حال حاضر بستگی داشته و باید از عادت‌هایی که باعث به خطر انداختن سلامتی شما در آینده‌ای نزدیک خواهد شد دست بردارید.

با ما همراه باشید تا ۵ مورد از عادات نادرست که گاهی ممکن است تصورش را نکنید که چه خطراتی برای شما دارد را معرفی می‌کنیم، البته در نهایت سعی کنید تمام این عادات را سریعا اصلاح یا حذف کنید:

در اینجا ۵ عادت نادرستی که شاید تصور کنید چندان هم غلط نیست، بیشتر معرفی شده است؛ عاداتی که به سرعت باید حذف یا اصلاح شوند:

  • عوارض عجیب کم خوابی

تحقیقات نشان می‌دهد با کاهش خواب در بلند مدت و کم خوابی، فرد پتانسیل ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله آلزایمر و استرس و حتی خطر ابتلا به افسردگی، چاقی و در نهایت دیابت را خواهد داشت. کم خوابی کمتر از شش ساعت در طول روز با افزایش آسیب به پوست و ایجاد چین و چروک و پیری پوست نیز همراه خواهد بود. هر فردی از لحاظ جسمی و روحی نیازمند حداقل ۷ ساعت خواب در طول شبانه روز است.

  • تمایل به خواب بیش از اندازه

طبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۱  بر روی عملکرد شناختیی افرادی بین ۴۵ تا ۶۹ سال نشان داده که افرادی که بیشتر از ۸ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند امتیاز کمتری در آزمون عملکرد شناختی کسب کردند. افزایش میزان خواب بیش از ۱۰ ساعت فرد رادر معرض زوال شناختی و خطر ابتلا به انواع بیماری دیابت و چاقی قرار می‌دهد. آمارها نشان می دهد حدود 6/1 درصد مردم دنیا از خواب زیاد رنج می‌برند و این عدد متاسفانه رو به افزایش است. به نظر بسیاری از متخصصین، خواب زیاد نشانه‌ای از افسردگی است.

 

  • عدم استفاده از کرم‌ ضد آفتاب

تابش مکرر و طولانی مدت نور خورشید سبب ایجاد عوارضی مثل سرطان پوست می‌شود که از مهمترین علل ایجاد این عوارض می‌توان به اشعه ماورای بنفش یاد کرد.  یک زخم پیش سرطانی با نام “کراتوزیس” زودتر از بروز سرطان رویت می‌شود. با استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب به از بین بردن این نوع زخم‌ها پیش از سرطانی شدن کمک خواهید کرد. با کرم ضد آفتاب در فصول گرم سال و زیر نور خورشید تا ۶۰ درصد از تاثیر نور آفتاب در امان خواهید بود. در ضمن مانع خطر ابتلا به لکه‌های تیره و قهوه‌ای بر روی پوستتان بر اثر اشعه فرا بنفش خواهید شد.

 

  • رژیم ناگهانی

محققین اثبات کرده‌اند این مدل رژیم‌‌ها می‌‌توانند با کاهش میزان انرژی شما باعث می‌شوند شما احساس پیرتر شدن داشته باشید، همچنین به بر هم زدن  تمرکز شما و در نهایت به افسرده و همچنین زودرنجی شما منجر خواهد شد. این رژیم‌ها می ‌توانند به راحتی منجر به چین و چروک پوست و شل ‌شدگی آن شود، به این خاطر که پوستی که در حال پیر شدن است، قابلیت ارتجاعی کمتری دارد و  زمان کافی را ندارد که پوست خودش را با کاهش ناگهانی وزن انطباق دهد. البته اگر در سنین بالا حواستان به میزان وزن‌تان باشد کار خوبی است، اما همیشه مراقب باشید که در طول رژیم بیش از 500 گرم کاهش وزن نداشته باشید.

  • اضطراب و استرس

هیچ چیزی در دنیا به اندازه “کاهش توانایی ذهنی” نمی‌تواند حس پیری را به شما بدهد. طبق مطالعات صورت گرفته‌ رهایی از استرس و اضطراب می‌‌تواند در جوان نگه‌ داشتن ذهن و جلوگیری از اختلالات و آسیب‌‌های مغزی مفید باشد.

بهتر است مواردی که باعث افزایش استرس شما می‌شود را کشف کرده و تا می‌توانید از آن‌ها دوری کنید و یا تاثیر آن‌ها را با تکنیک‌های یوگا، ریلکسیشن، مدیتیشن و ورزش کاهش دهید.