کانون سلامتی کانون سلامتی


10 ماده غذایی مفید برای بارداران مبتلا به دیابت (بخش دوم)

10 ماده غذایی مفید برای بارداران مبتلا به دیابت (بخش دوم)

خلاصه مطلب: در مقاله ی قبلی، به پنج ماده غذایی از ده ماده غذایی مفید در دوران بارداری، خصوصاً مادران باردار مبتلا به دیابت، اشاره شد. در این مقاله، به ادامه ی توضیح در خصوص سایر موارد خواهیم پرداخت. سیب زمینی: شاید در طول بارداری، خصوصاً سه ماهه ی اول، بارها هوس سیب زمینی سرخ شده، کرده...



در مقاله ی قبلی، به پنج ماده غذایی از ده ماده غذایی مفید در دوران بارداری، خصوصاً مادران باردار مبتلا به دیابت، اشاره شد. در این مقاله، به ادامه ی توضیح در خصوص سایر موارد خواهیم پرداخت.
سیب زمینی: شاید در طول بارداری، خصوصاً سه ماهه ی اول، بارها هوس سیب زمینی سرخ شده، کرده باشید. چنین میل و اشتیاقی هم کاملاً طبیعی است. اما بعد از اینکه این ولع شدید، کاهش پیدا کرد، می توانید عادت مصرف خودتان را رفته رفته عوض کنید و سعی کنید هفته ای یک تا دوبار در وعده های غذایی خود، سیب زمینی پخته شده یا گریل شده قرار دهید. سیب زمینی را می توانید به اشکال مختلف مصرف کنید. گاهی به صورت پوره، گاهی در ترکیب با انواع سبزیجات خشک معطر و نیز به شکل بخار پز با انواع سس های خانگی و سالم مثل سس سالسای خانگی.
از فواید سیب زمینی، دارا بودن مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، ویتامین های A، C و B6، فولات و فیبر می توان نام برد. فولات برای کاهش خطر نقص مجاری عصبی بسیار حیاتی است. فیبر بالای سیب زمینی باعث شده است این یک انتخاب خوب برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

اسفناج ( و سایر سبزیجات سبز برگ دار): این سبزیجات حاوی انواع آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی و از همه مهم تر اسید فولیک هستند. اسفناج همچنین منبع بسیار خوبی از کلسیم و فیبر غیر لبنی است. اسفناج را به اشکال گوناگون خام یا پخته می توان مصرف کرد. به عنوان یک سالاد ساده با پنیر پارمسان، گردو، مرغ، توت فرنگی تازه یا انار و سس بالزامیک. یا به صورت پخته کنار غذا، بورانی، کوکو، بورک و ….. (برای تهیه ی یک بورک خوشمزه و سالم، از خمیرهای یوفکای موجود در هایپر مارکت ها استفاده کنید. ترکیب اسفناج و پنیر سفید به عنوان مایه ی میانی داخل بورک، بسیار خوشمزه و سالم است. برای سلامت بیشتر، بورک را درون فر و بدون روغن بپزید.)

لوبیا: خوردن لوبیا، خواص بیشماری برای سلامتی بدن دارد؛ و نوشتن این فواید در چند سطر به یقین امکان پذیر نیست. فیبر، پروتئین، فولات، آهن، کلسیم و روی موجود در لوبیا، در برگیرنده ی بهترین مواد حیاتی برای رشد کودک و کنترل قند خون مادر است. فیبر موجود در لوبیا نه تنها به کاهش میزان قند خون بعد از غذا کمک می کند، بلکه به تنظیم سیستم بدنی مادر خصوصاً در دوره ی سه ماهه اول بارداری که احتمال ابتلا به یبوست بیشتر است، کمک شایانی خواهد کرد. گرچه مصرف تازه ی لوبیا بسیار مفید تر از فریز شده ی آن است، اما چنانچه دسترسی به لوبیای تازه ندارید، می توانید لوبیای فریز شده را در انواع خوراکها، سالادها و به هر شکل دلخواه خودتان، مصرف کنید.
این نکته را در نظر داشته باشید که در لوبیاها، خصوصاً لوبیای سفید و قرمز، سمی به نام توکسین وجود دارد که می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. لذا توصیه می شود قبل از پختن لوبیا، حتما یک شب آن را خیس نمایید. با این کار هورمون رشد در لوبیا نیز افزایش پیدا کرده و مفید تر خواهد بود.
گوشت بدون چربی: اگر گیاهخوار هستید، این بند را نادیده بگیرید و فقط به خوردن لوبیای بیشتر، لبنیات کم چرب، و انواع توفو برای دریافت پروتئین و آهن مورد نیاز خود، اکتفا کنید. (مشورت با متخصص تغذیه در این خصوص بسیار توصیه می شود).
اما چنانچه دوستدار گوشت هستید، اصلا نباید در دوران بارداری مصرف گوشت را قطع کرده یا کاهش دهید. در واقع شما می توانید در حد اعتدال از انواع گوشت در برنامه غذایی روزانه ی خود استفاده کنید. توصیه می کنیم ترجیحاً گوشت های بدون آنتی بیوتیک و هورمون و همچنین گوشت حیواناتی که مطمئنید با علوفه تغذیه شده اند، مصرف کنید. گوشت بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، فیله مینیون، انواع فیله های گوشت قرمز و انواع ماهی، منابع بسیار خوبی از آهن، پروتئین، ویتامین های گروه B، و کولین ( ماده مغذی در تخم مرغ که به رشد جنین و شکل گیری سریعتر مغز او کمک می کند) است. توجه داشته باشید مصرف هات داگ و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، خطر ابتلا به لیستریا (نوعی بیماری عفونی) در دوران بارداری را افزایش می دهد. گرچه این غذاها حتی اگر باردار نیستید، باز هم مصرفشان توصیه نمی شود.

انواع نان با غلات کامل: نان های غنی از فیبر بالا برای مادر و جنین بسیار مفید است. همچنین خواص این اقسام نان برای قند خون به این شرح است: پایین آورنده میزان قند خون بعد از غذا و احساس خوب سیری پس از صرف غذا. فیبر موجود در نان های کامل، برای مدت زیادی شما را سیر نگه می دارد. بنابراین چنانچه در وعده ی ناهار از این نان ها میل نمایید، هنگام عصر کمتر ولع و میل به شیرینی های مضر و پر شکر خواهید داشت.
پیشنهاد می کنیم برای صرف صبحانه، زمان کافی برای این وعده ی غذایی مهم در نظر بگیرید. برای شروع روزی خوب هم برای خود و هم برای جنین، پیشنهاد می شود برای صبحانه، یک عدد تخم مرغ آب پز با پنیر و نان گندم کامل تست شده میل کنید. توجه داشته باشید، نان هایی را بخرید که در آنها جوش شیرین به کار نرفته باشد. جوش شیرین هم برای بدن مضر است و مهمتر از آن هنگام هضم غذا دچار مشکلات جدی، نظیر ریفلاکس مری خواهید شد. این مشکل به دلیل جابجایی ارگان های گوارشی خصوصاً در ماه های آخر بارداری، در مادران مشهود است.
پی نوشت: بسیاری از انواع مواد غذایی دیگر که دارای مواد مغذی مهم برای رشد کودک و کمک به کنترل قند خون مادر هستند، نیز وجود دارد. لیکن در این مقاله به چند نوع از مهمترین آنها اشاره شد. آجیل، انواع توت ها، آووکادو و شیر بادام و … نیز سایر مواد غذایی مفید و موثر در کنترل سلامت مادر و کودک در دوران بارداری هستند. همیشه به یاد داشته باشید، یک رژیم غذایی متنوع و ارگانیک، بدنتان را همیشه در بهترین حالت سلامتی خود، حفظ می کند.