کانون سلامتی کانون سلامتی


10 ماده غذایی مفید برای بارداران مبتلا به دیابت (بخش اول)

10 ماده غذایی مفید برای بارداران مبتلا به دیابت (بخش اول)

خلاصه مطلب: همه ی ما می دانیم که امروزه مواد غذایی خارق العاده ی بی شماری برای سلامتی، مبارزه با سرطان، و بیماری ها شناخته شده است. همینطور مبتلایان به دیابت می توانند با رعایت نکات زیر، دیابت خود را کنترل نمایند: کنترل سطح قند خون ، مواد غذایی زیر 100 کالری، غذاهای کم کربوهیدرات، و غیره...



همه ی ما می دانیم که امروزه مواد غذایی خارق العاده ی بی شماری برای سلامتی، مبارزه با سرطان، و بیماری ها شناخته شده است. همینطور مبتلایان به دیابت می توانند با رعایت نکات زیر، دیابت خود را کنترل نمایند: کنترل سطح قند خون ، مواد غذایی زیر 100 کالری، غذاهای کم کربوهیدرات، و غیره

اگر از هر متخصص تغذیه بپرسید، آنها به شما یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مواد غذایی از هر گروه غذایی، با میان وعده های سالم را توصیه می کنند. این یک راهنمای عمومی است، و بسیاری از آمریکایی ها ساعت مشخصی در طول روز برای مصرف همه گروه های غذایی درست در برنامه غذایی روزانه خود، ندارند. همیشه و در همه جا توصیه شده است که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است،حتی اگر یک فنجان قهوه و یک تکه کیک صبحانه با بیسکوییت آجیلی در وعده صبحانه خورده شود.

برنامه ریزی غذایی در دوران بارداری، خصوصاً سه ماهه اول، یکی از مهمترین چیزهایی ست که یک مادر موظفاً باید به آن توجه کند. زیرا در این دوره مهمترین ارگانهای بدن کودک شکل می گیرد. پس از بررسی ها و تحقیقات بی شمار، 10 ماده غذایی مفید که تمامی ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز مادر و کودک را تأمین می کند، برای مطالعه و استفاده ی شما دوست عزیز، در زیر آورده شده است. همچنین از آنجا که در این رژیم غذایی، میزان قند هر ماده غذایی، به دقت بررسی و کنترل شده است، لذا این رژیم برای مادران باردار مبتلا به دیابت بسیار مفید و کاربردی می باشد.

تخم مرغ: 1 تا 2عدد تخم مرغ در روز به شکل آب پز، سفت، عسلی، نیمرو و یا به شکل یک ساندویچ با نان سبوسدار و پنیر که بسیار مقوی و مفید است. خصوصاً اگر امکان خرید یا دسترسی به تخم مرغ محلی را داشته باشید!!! اکثر افراد فکر می کنند که خوردن تخم مرغ کامل به دلیل وجود کلسترول در زرده مضر است. خوب این باور زمانی درست است، که شما روزانه، املتی را با 5 تخم مرغ بپزید و میل کنید! درحالی که تنها با خوردن یک تخم مرغ در طول روز، مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز بدن، خصوصاً مواد غذایی موجود در زرده تأمین می شود. همچنین در نظر داشته باشید غذاهای بسیار مضر تری مثل فست فودها، مشتمل بر چربی اشباع شده و کلسترول وجود دارد که می تواند سلامتی شما به خطر بیاندازد. یک تخم مرغ کامل مقدار زیادی پروتئین (603g پروتئین) داشته و نیز حاوی آهن است. کولین موجود در تخم مرغ نیز کمک به رشد نوزادان و رشد مغز آنها می کند.

ماست یونانی : این ماست، ماستی طبیعی است که نه تنها حاوی پروتئین بالاست (دو برابر پروتئین سایر ماست ها)، همچنین میزان کربوهیدرات آن از ماستهای دیگر به مراتب کمتر است. این ماست سرشار از کلسیم است و همچنین سرشار از پروبیوتیک یا همان باکتری های خوب است که کمک به هضم غذا می کند. مصرف روزانه این ماست به همراه میوه یا آجیل ها و یا به شکل ماست و خیار و کشمش و گردو که تمامی مواد مورد نیاز بدن را دارا می باشد، بسیار توصیه می شود. به وضوح مشخص است که کلسیم و پروتئین دو ماده ی مورد نیاز اساسی برای رشد جنین هستند. همچنین مادر به دلیل اینکه بخش زیادی از کلسیم موجود در مغز استخوان خود را در طول بارداری به جنین می دهد، لذا ضروریست که در طول بارداری و حتی بعد از آن از غذاهای غنی از کلسیم بهره مند باشد.

موز: یافته های بسیاری حکایت از این دارد که داشتن رژیمی مشتمل بر غذاهایی از گروه ویتامین B6 تأثیر بسزایی روی حالت تهوع صبحگاهی مادر، خصوصاً در سه ماهه ی نخست بارداری دارد. کسانی که باردار شده اند، مسلماً چنین حس ناخوشایندی در حین بارداری را تجربه کرده اند. برای جلوگیری از حالت تهوع، در سه ماهه اول خوردن یک عدد موز هر روز صبح پیشنهاد می شود. همچنین پتاسیم موز نیز می تواند به کاهش گرفتگی عضلات پا در شب، کمک بسیاری کند.
به علاوه، ویتامین B6 کمک میکند تا ساختار جدیدی از گلبولهای قرمز، آنتی بادی ها و های عصبی، در مغز و ستون فقرات جنین ساخته شود. از سویی دیگر، موز تأثیر چشمگیری روی کنترل قند خون دارد. با این حال توجه داشته باشید موز میوه ای سنگین و متراکم از کربوهیدرات هاست؛ بنابراین بهتر است حساب مقدار کربوهیدرات دریافتی روزانه ی خود را به درستی داشته باشید.

ماهی سالمون: چه باردار باشید یا نباشید، ارزش غذایی ماهی سالمون، بسیار شگفت انگیز است. چنانچه روش پخت درست این ماهی را بدانید، به شما این اطمینان خاطر داده می شود که هیچ گاه از لذت خوردن این ماهی سیر نخواهید شد.
شاید خیلی از اطرافیان به شما بگویند که در حین بارداری ماهی مصرف نکنید. اما بر خلاف نظرات سنتی اطرافیان، مطالعات نشان داده است که مصرف 300 تا 400 گرم از انواع ماهی ها، خصوصاً سالمون در طول هفته بسیار مفید خواهد بود.
بهتر است بدانیم ماهی سالمون وحشی بهترین گزینه است، علی الخصوص در دوران بارداری. به علاوه، این ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت مادر و رشد کودک بسیار مفید می باشد. مصرف ماهی سالمون حداقل یک بار در هفته، و گاهی اوقات دو بار در هفته پیشنهاد می شود.
در مطالعه ای با توجه به رژیم غذایی زنان باردار مبتلا به دیابت، توصیه شده است که این افراد در طول هفته دست کم 2 وعده ماهی سالمون یا دیگر ماهی های چرب حاوی امگا 3 مصرف کنند که نتیجتاً کمک به محافظت در برابر مشکلات قلبی عروقی خواهد نمود که زنان مبتلا به دیابت بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. از مزایای دیگر این ماهی، کاهش احتمال ابتلا به افسردگی در طول بارداری است.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی را می توان به آسانی در هر وعده غذایی به صورت ترکیب شده با مواد غذایی دیگر مصرف کرد. گوجه فرنگی سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها (آن دسته از مواد غذایی است که کمک به محافظت از ما در برابر بیماریها میکند) است. اصلی ترین آنتی اکسیدان در گوجه فرنگی، لیکوپن، است که به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی یا همان مسمومیت حاملگی در زنان باردار کمک میکند. علی الخصوص زنان باردار مبتلا به دیابت که ریسک بالاتری در ابتلا به این بیماری دارند. گوجه فرنگی همچنین مقادیر بالایی از پتاسیم و ویتامین C را داراست.